Tänkte experimentera lite grann med en webserver med Linux och Apache som serverprogram. Men vad ska man använda sig av för Linuxversion. Jag har testat RedHat lite smått innan, det är enda kontakten jag har haft med Linux och vad jag gillade med det var att det fanns ett grafiskt gränssnitt. Detta är ett krav. Vad skulle ni rekomendera?
Linux för webserver?
17 svar · 597 visningar · startad av AndreasC
Valet står nog egentligen mellan Redhat och Mandrake. Men vilken är att föredra? Är Mandrake lätt att installera och komma igång med?
Är ganska sugen på Mandrake 8.2 men funkar den versionen med AMD? Det stod på http://www.mandrakelinux.com att man ska ha en pentiumprocessor eller kompatibel, vad innebär det?
Har du inte hittat redigera knappen ännu? §jr
Är Mandrake lätt att installera och komma igång med?
Lättare än så blir det nog inte i nuläget, utmärkt nybörjar dist!
AMD är Pentiumkompatibla så mdk8.2 fungerar utmärkt på en AMD maskin. I princip alla distar kommer med X windows i någon form. Om det primära användsningsområdet är webserver så skulle jag rekommendra Debian istället. Lite svårare att installera men högre stabilitet och bättre säkerhet mot intång osv.
/R
Ber om ursäkt ;) Debian sa du, hur funkar det med användargränssnitt? Är det stor skillnad. Jag minns från RedHat att man var tvungen att skriva ett kommando för att t.ex. ladda X Windows. Ett kommando som jag aldrig lyckades komma ihåg :/ Men Mandrake 8.2 verkar ju vara mer som Windows, att gränssnittet laddas automatiskt. Iallafall fick jag den uppfattningen när jag kollade på sidan. Men iallafall, hur ter sig Debian?
EDIT: Ok, om jag bestämmer mig för att testa Debian, vart kan jag få tag i det? Till en början så kommer jag inte att ha någon internetanslutning till datorn, jag installerar även på en tom burk vilket gör att ingen internetkonfiguration är installerad iallafall. Jag kan alltså inte ladda ner bara installationsprogrammet och ladda ner resten av filerna från internet under installationen som beskrivs på debian.org Jag skulle behöva ett set med cd-skivor, men inte betalar jag 200 spänn för något som påstås vara gratis, och när jag inte vet hur det funkar heller, är det lika frustrerande och invecklat som jag tyckte RedHat var så skulle det kännas som man kastat pengarna i sjön. Kan man inte få köpa skivorna av någon annan som har dem för en liten billigare slant?
Jag skulle föreslå Mandrake, enkelt installations program för nybörjar.
Man kan ta hem iso-filer från ftp,sunet.se som man bränner ut på cd och sedan installerar ifrån.
Kör själv med Mandrake på ett antal maskiner och jag giller speciellt deras uppdateringsfunktion som är gratis medans RedHat's kostar några kronor. Sedan att den är optimerad för Pentium eller högre är aldrig fel (RedHat är optimerad för 386 och högre).
På ftp.sunet.se finns även iso-filer fär debian och redhat (plus några till).
Jag håller på att ladda ner Mandrake just nu så jag ska testa det och se hur det fungerar. Efter ett tag kanske jag kan testa Debian också, om det är stabilare och så så kan det ju vara värt att sätta sig in det. Jag är ju nybörjare men visst måste man väl lära sig Linux också, men Mandrake kanske är något man ska börja med och sedan avancera till Debian.
Var ett tag sedan som jag provade debian, men kan tänka mig att det skulle kuna bero på att debian inte installerar massa program i onödan som lligger och lyssnar på nätet.
Vad för program och vad kan de göra får att påverka stabiliteten och säkerheten? På vilket sätt påverkar de?
... kan tänka mig att det skulle kuna bero på att debian inte installerar massa program i onödan som lligger och lyssnar på nätet.
Det gör inte RedHat längre heller (om man inte väljer det vid installationen).
Ett system är aldrig stabilare eller säkrare än vad administratören gör det till. Tvivlar starkt på att Debian skulle vara speciellt mycket säkrare och stabilare än andra Linux-distar. De har ju samma kärna och till stor del samma programvara.
Instämmer på vad Robban skrev tidigare med att systemet aldrig blir säkrare än vad admin gör det... vad jag gillar hos debian är katalogstrukturen och paketinastallations programemt apt-get.. dock inte den enklaste disten att börja med iofs men..... för en nybörjare är det väl nästan RH och SuSe som är relativt enkelt att börja med..
Lycka till iaf!!
Visste att det skulle vara krångligt. Installationen gick hur bra som helst för Mandrake och jag blev ganska förtjust i att det påminde om en windowsinstallation. Enkelt och smidigt, allt sköts automatiskt, partionering osv. Man fick tom välja ifall man ville att X systemet skulle startas automatiskt, där svarade jag ja. Men när installationen var klar och jag startar om så börjar det krångliga. Först och främst ska man ange användarnamn/loginnamn och sedan lösenord. Jag fick ange dels ett adminanvändarnamn och lösenord samt även ytterligare ett användarnamn och lösenord vid installationen så jag visste inte riktigt vilket jag skulle skriva in. Men när jag skriver in det senare så verkar jag loggas in men sedan står det bara någon kommandorad eller liknande som innehåller mitt användarnamn 2 gånger plus att det står några andra tecken i samma rad. Där ska man tydligen skriva något. Jag kommer ihåg att i RedHat så skulle man skriva något för att komma in i själva x systemet men är det samma sak som gäller här? Jag valde ju att jag ville att det skulle starta automatiskt??!??
copyright skrev:
paketinastallations programemt apt-get..
apt-get gör mig alldeles varm i hjärtat! Man installerar inget annat än det nödvändigaste från början, och om man upptäcker att man behöver mer är det bara be apt-get att fixa. Iofs verkar det alltid bli bök när man installerar själva grunden, men när det väl är avklarat är det som en ren dröm. Man behöver inte bry sig om några beroenden eller liknande. Som drag'n'drool, fast med kommandoradsgränssnitt.
\r Oops, kan väl lika gärna försöka svara på frågan. Jag antar att det ser ut ungefär så här när du loggar in?
[andreas@dindator andreas]$
... eller något liknande? Det är kommandoprompten. Hur som helst, för att starta X ger du helt enkelt kommandot startx och så rullar du igång.
\r{2} Man ska vanligen inte logga in som "admin" (eller "root", som det heter på riktigt) om man inte har behov av att leka Gud. Kör med det andra kontot. Du kan skapa nya med kommandot adduser.
Nu kommer jag ihåg ja. Tack så jättemycket Spango :)
Hm, märkligt. Jag får ett errormeddelande när jag ska starta X systemet. Kan hända att jag gjort något fel vid installationen eller?
Det beror på vad felmeddelandet säger. Om det är något i stil med "foobar: command not found" så är det ett installationsfel. Är det något i stil med "cannot find lunar shuttel required for tutti frutti orgy" så är det antagligen något annat. ;)
Kort sagt, får man ett felmeddelande och vill veta vad det betyder, så a) läs det, och b) berätta vad det säger. :)
Vad viktig du ska vara då :birp Nej då, skämt åtsido :h Jag ska kolla nästa gång. Just nu har jag installerat Linux på en annan disk och när jag vill komma åt det så byter jag mot den disken som jag har sitter i. Framöver så ska jag sätta upp den gamla datorn och koppla den till samma skärm, tangentbord och mus som jag har till den datorn jag använder dagligen. Jag hörde talas om något som hette KVM-switch som gjorde att man kunde göra på detta sätt. Jag ska installera Linux på den och se hur det funkar. Visserligen är grafikkortet i den datorn bara på 8 Mb så det kanske inte blir så bra men det ska bara vara på test. Jag kan hursomhelst inte styarta någon server för tillfället, har Telia ADSL och de är ju så förbannat snåla med detta.