netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg okej har fått en liux krus i skolan nu =) så nu har jag tänkt att skaffa mig en server med red hat(det vi läser) på men innan dess så har jag lite frågor
1. skall man köpa det i en disbrution? är det värt det?
2. hur mkt min skall man ha? funderar på 512++ skall swapen då vara 1024?
3. kan man nå linux burken uta för mkt pill via win2k?
4. kan man ha så som i windows att man har olika partioner som jag kan komma åt via win? mest för fildelning som mp3 eller liknande.
5. hur bra är linux i allmänhet och RedHat i synnerhet med nyare hårdvara?
tja det var de frågor som poppade ut nu
mer kan komma
diskorenMedlem sedan apr. 2002184 inlägg Re: RedHat frågor
netfeed skrev:
1. skall man köpa det i en disbrution? är det värt det?
Först kan du ladda hem den och testa om det är något att ha. Gillar du det du kör kan du köpa det för att ge ekonomiskt stöd åt utvecklarna.
2. hur mkt min skall man ha? funderar på 512++ skall swapen då vara 1024?
Finns väl hur många svar som helst på den frågan, men om jag får svara säger jag att det låter ganska rimligt, ja.
3. kan man nå linux burken uta för mkt pill via win2k?
Jo, SSL eller SSH tillsammans med Putty så kan du komma åt bash. Vill du ha det grafiskt med X så finns t ex VNC, men VNS har jag själv aldrig testat.
4. kan man ha så som i windows att man har olika partioner som jag kan komma åt via win? mest för fildelning som mp3 eller liknande.
Visst, FAT32 kan du både läsa och skriva till i Linux (om du nu menade att du vill kunna komma åt filerna från Windows också).
5. hur bra är linux i allmänhet och RedHat i synnerhet med nyare hårdvara?
Jag har ingen erfarenhet av RedHat, men det finns drivrutiner till det mesta, antingen i installationen eller att ladda ner.
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Om du har 512 MB ram så swappar systemet inte mer än några megabyte vid normal använding, 1024 meg swap är slöseri om du nu inte har väldiga besvär att göra slut på hårddisk utrymmet.
Stöd för jätte ny hårdvara kan vara problematisk eftersom hårdvarutillverkarna inte själva gör drivrutiner (vissa undantag finns iofs). Är det dock en populär pryl finns nog stöd inom några månader, om tillverkaren släpper ifrån sig uppgifter om varan. :OO
/Roger
netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg okej menom jag vill komma åt från båda hållen måsta jag då använda fat32 för min win2k burk?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg
okej menom jag vill komma åt från båda hållen måsta jag då använda fat32 för min win2k burk?
Om du både vill läsa och skriva till partitionen från Linux så är det så du måste ha det. /R
netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg men jag kan skicka och adminstrera från ntfs->linux? men inte linux->ntfs? right?
såom jag har filer på linux burken kan jag då gå in och läsa och ändra i de filer/lägga till nya mappar eller liknande`?
diskorenMedlem sedan apr. 2002184 inlägg
netfeed skrev:
men jag kan skicka och adminstrera från ntfs->linux? men inte linux->ntfs? right?
Är frågan huruvida du kan ändra i Linux filsystem, antagligen ext2, från Windows?
såom jag har filer på linux burken kan jag då gå in och läsa och ändra i de filer/lägga till nya mappar eller liknande`?
Menar du över nätverk, genom Linux eller genom ett annat operativsystem?
netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg
Är frågan huruvida du kan ändra i Linux filsystem, antagligen ext2, från Windows?
Menar du över nätverk, genom Linux eller genom ett annat operativsystem?
jag menar detta över nätverk då linuxburken skall stå som en filserver. somman skall kunna komma åt via nätverk vi tex lan eller liknande.
då vill jag kunna skapa en ny mapp eller liknande somjagkan lägga nya filer i via windows
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Då behöver du inte göra någon speciell partition med fat, använd något linuxfilsystem.
diskorenMedlem sedan apr. 2002184 inlägg Precis som OlleBoop skriver behöver du inte FAT om du ska komma åt från en annan dator över ett nätverk.
Då kan du köra med ext2 som filsystem och Samba för att låta Windowsdatorer komma åt filer på servern.