AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Hmm. Min syster har flyttat till Uppsala och bor i studentlägenhet med inbyggt bredband. Hon skulle koppla in det, så jag skulle giuda henne över telefon. Men, vi kom inte så långt. Jag sa åt henne att ställa in Appletalk på Ethernet, men det går tydligen inte. Nu minns jag inte det exakta felmeddelandet, men jag tror att det bara stod att det inte gick.
Aha, nån krock med nåt annat program tänkte jag, och hjälpte henne att stänga av alla onödiga tillägg så hon i princip bara hade Open Transport och medföljande tillägg kvar. Inte då. Samma fel igen. Är det nån här som har nån tanke på vad det kan vara som är fel och hur det kan åtgärdas?
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Vilken version av Mac OS kör hon? Har hon rätt kabel?
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Mac OS 8.5 på en PowerMac (225 Mhzare har jag för mig). Kabeln är rätt och datorn har fungerat i nätverk tidigare här hemma, om än med lite problem.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Låter som nåt tillägg ändå inte är med, bäst vore ju att prova installera om systemet för att se så det inte är nåt fel där. Det är ju bara att göra en ny systemmapp och boota från den, funkar det inte så vet vi ju att det inte är nåt med systemet utan nåt annat (hårdvarufel?) och man kan slänga den ny systemmappen igen.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Det kan ju också vara så att nät-uttaget inte är aktiverat.
Har ingen Mac framför mig, men kontrollera också så att det står Ethernet i TCP/IP inställningarna. (behöver inte vara samma som Appltalk interfacet)
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg I det operativsystemet som åsyftas (8.5) görs ingen skillnad på AppleTalk eller TCP/IP. Inte på det viset i alla fall...
Ett tips: Uppgradera till 8.6...
Jag vet inte vad som skiljer riktigt, förutom att det är en förbättring! Kolla på apple.com jag tror att en uppgradering ska finnas där. (Jag har vår på cd.)
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Jag har 8.6 på cd också (uppdaterare), men jag har för mig att det var något struligt med den också, annars borde det ju ligga på datorn.. ;) Jag skickade över några skivor i förra veckan, hon kanske har testat en ominstallation nu.