webForumDet fria alternativet

Linux Installation - igen...

29 svar · 745 visningar · startad av wmaster · sida 2 av 2

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Du bör normalt inte trycka in några extra parametrar. Jag har själv installerat slack8.1 på diverse burkar nyligen och det enda som är "svettigare" än RedHat är valet av paket. Resten är självförklarande när man väl är där (genom uppmaningar från installationsprogget) även om det fortfarande är mer textbaserat. Du bör väl vara bekant med fdisk och hur installera LILO. Känns det pirrigt finns det readme-filer på skivan.

För de som inte kan boota från CD finns det alternativ på ftp-servern att ladda ned (all info om detta finns på slacks hemsida).

Slack8.1 är den första linuxdisten som jag anser vara värt beteckningen användar-OS genom att det är lättinstallerat och stabilt ;) (även om X & KDE fortfarande lämnar en del kvar att önska)

wmasterMedlem sedan dec. 2001349 inlägg

okej...men det har alltså ingenting med vilken partition allting installeras på?!

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

nej, det får du välja senare när installations programmet har startat. Nu behöver du bara trycka på Enter vid prompten.

/Viktor

okej! tack för hjälpen! nu har jag installerat Linux utan några fel, eller problem...men när jag startar om datorn kommer jag bara till den "vanliga" listan där jag väljer mellen xp och win2k ! Hur kommer jag till Linux? Och finns det något riktigt dos med win2k?

Då har du nog installerat lilo på fel ställe om du inte kommer till Linux boot meny. Du ska installera lilo på MBR, Master Boot Record. Har du gjort en start diskett (efter installationen) så kan du starta linux med den. När väl linux är igång så kan du antagligen fixa till lilo men det vet jag inte hur man gör.

När jag installerade Linux första gångerna så fick jag göra om det ett antal gånger för att allt skulle bli rätt, det är bara att försöka igen om du inte får det att fungera :)

/Viktor

okej! jag testade (eller rättare sagt glömde disken i en gång) och då skulle jag också skriva in boot: men det är bara att trycka vidare....men sedan blev det någon faulire to loading bla bla bal! :S hur ska jag göra då?!

Eftersom du inte skrivit vad linux inte kunde ladda så är det svårt att säga :)
Själv är jag en ominstallations människa och det fungerar perfekt med linux (själva OS't, inte programmen), man installerar om 3 ggr så fungerar allt sen :e

/Viktor

hmm...men jag har inte lust att installera om något mera...kan man inte göra en ny identiskt bootdisk då? någonstans

nizzyMedlem sedan juli 2001183 inlägg

Du installerade linux på en annan hårddisk va?

Prova med att boota på andra hårddisken i bios.

Kan du boota där och vill ha din meny där med dina operativsystem får du installera om lilo och skriva in windows-systemen, vilka partiotiner de ligger på osv... Eller så går du bara in i bios och byter hårddisk när du skall köra linux.. Om det nu är så det är installerat förstås..

jajaaa....det funkar nu iaf! :D

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)