webForumDet fria alternativet

ok....stort problemo...

7 svar · 251 visningar · startad av Hans-Erik

Hans-ErikMedlem sedan juli 2002268 inlägg

jag e nybörjare med linux och installerade det för nån månad sedan, nu skulle jag ta bort det, så jag körde från windows(jag hade två OP) och startade i MSdos läge, Format C:, Windows borta, linux kvar(!)! formaterar inte man alla partitioner???, och hur ska jag göra nu för att få bort linux från datorn?, och få bort partitionerna, för att sedan installera Windows......?

Kan man typ "avinstallera" linux?

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Varför skulle du vilja avinstallera Linux?? :q :q

Boota systemet med Linux installations skivan (om du nu har en sådan). När det är dags att partitionera disken väljer du att ta bort samtliga partitioner. Se till att den nya strukturen skrivs till disken. Starta om datorn.

Installera Windows som vanligt....

/R

Kan man typ "avinstallera" linux?

Öhhh... typ ja ba. :e

=)

=D tack tack.....heh....visste inte riktigt hur jag skulle förklara.... :p

hmm...

Se till att den nya strukturen skrivs till disken

hmmm.....

Alltså jagh startar installationen (om det är det man ska göra?) och sedan i slutet så tar jag bort alla parttioner........

FAst sen får jag jy upp medelandet...."Du måste välja en rootpartition bla bla bla....."

tänkte på att du sa det där "Se till att den nya strukturen skrivs till disken".....hmmm....förklara!

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Är det XP eller 2000 som du tänker installera? I så fall kan man (nog?) ta bort linuxpartitioner i samband med installationen. Är den 98:an så är det 'fdisk' som gäller, finns på Start disken. Fdisk har tyvärr problem med linuxpartitioner speciellt om de ligger som logiska enheter.

/R

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det går utmärkt att ta bort samtliga typer av partitioner genom NT/2k/XP:s installationsprogram.

hmmmm.....jag ska i nstallera 98

sebbzMedlem sedan juli 2000297 inlägg

fdisk/cfdisk

du måste ta bort partitionen. det enklaste sättet att göra det på är att köra cfdisk i linux, och då är du också säker på att allt går korrekt. cfdisk är något mer användarvänligt än fdisk som också finns i linux.

annars kan det fungera med windows fdisk, "ta bort icke-dospartition" eller något i den stilen. testa.

sebastian jansson

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)