Hejsan!
Är så dålig på detta så jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Hur chmoddar jag alla kataloger till en viss chmod (777) och alla filer till en annan (664) rekursivt i ett katalogträd?
Tacksam för hjälp.
Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD
7 svar · 246 visningar · startad av Chavez
Hejsan!
Är så dålig på detta så jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Hur chmoddar jag alla kataloger till en viss chmod (777) och alla filer till en annan (664) rekursivt i ett katalogträd?
Tacksam för hjälp.
Jag brukar göra det enkelt för mig och köra 777 även på fílerna. ;) 'chmod -R 777 filerna*' fixar det lätt.
/R
Det brukar jag med göra. Men denna gången vill jag inte det, vill ha 664 på filerna och 777 på katalogerna.
Fick bara mänger av "Katalogen eller filen finns inte". Men den anger ändå en sökväg när den slänger ut det felmeddelandet.
Står Du i katalogen där filer och underkatalogerna finns?
Alltså på dem som skall ändras rättigheter på?
Annars får Du ändra lite.
Typ:
for a in `find /home/kalle/katalognamn`; do [ -d $a ] && chmod 777 $a || chmod 664 $a; done
Fungerar jättebra här iaf.
Ja, jag stod i rätt katalog. Skall kolla lite till. Tack för hjälpen iaf! Återkommer om det inte funkar denna gången heller ;)
jag skulle gjort det med två kommandon:
find /home/kalle/katalognamn -type d |xargs chmod 777
find /home/kalle/katalognamn -type f |xargs chmod 664
Den första letar efter kataloger och sätter 777 på dessa. den andra letar efter filer och sätter 664 på dessa.