webForumDet fria alternativet

Debian - pcmcia

9 svar · 235 visningar · startad av SDCd

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Tänkte jag skulle roa mig med att installera debian(woody) på en bärbar dator som stått och dammat ett tag. Den har ingen CD-spelare men däremot har jag ett pcmcia-nätverkskort från Dlink (DE-660).
Sparkade igång allt med lite disketter och det rullade på fint och mjukt. När jag konfigurerat nätverk och allt så får jag upp ett meddelande som säger att nätverket är konfigurerat men inte aktiverat. Jag har inte fått nåt felmeddelande om att nätverkskortet inte fungerar och alla skojiga dioder på nätverksadaptern lyser skönt grönt.

Vad beror detta icke aktiverade nätverk på?
Kan jag komma runt detta på nåt sätt? skulle vilja köra resten av installationen vi ftp och skulle helst vilja slippa att tanka ner den resterande högen med base-filer för att slutföra installationen.

Hittade en sida som hänvisade till en pcmcia fil som skulle innehålla stöd för detta kort, men i readmefilen står att de flesta moderna distar (inkl Debian) har detta stöd från början. Kan jag på nåt sätt verifiera detta med de disketter jag har?

Hmm, provade med att göra om installationen utan att ha pcmciakortet sittande i, och då får jag ingen möjlighet att konfigurera nätverksparametrar på grund av att inget nätverksinterface hittas. Detta måste då betyda att den vid första installationen stödde nätverkskortet eftersom jag då kunde konfigurera nätverksparametrar.
Hur kan jag då aktivera nätverksanslutningen under installationens gång?

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Tack för länken, vet dock inte riktigt hur den hjälper mig.
Jag har läst och gjort detta.
Kortet stöds enligt pcmcia-HOWTO.
Dock finns ingen modul som passar på de 4 driverdisketterna.
Borde det inte vara så att kortets modul laddas "by default" eftersom dioderna tänds när driverdisketterna lästs in och det är dags att konfigurera nätverket. Jag får inga felmeddelanden när jag konfigurerar nätverket, typ kort stöds inte, modul saknas...
Hur kan jag veta om kortets modul laddas "by default" eller inte?

Hur kan jag få reda på om den pcmcia modul som följer med vid installation stödjer det kort jag har?
Kan jag på nåt sätt få reda på om det pcmica stöd som är med är samma modul som den som finns på

http://sourceforge.net/projects/pcmcia-cs/

Jag har efter lite letande hittat hittat följande fil

/etc/pcmcia/config

I den filen finns bland annat följande rader:

card "D-link DE-660+ Ethernet"
   version "D-Link","DE-660+"
   bind "pcnet_cs"

Detta är det kort jag har. Någon som kan hjälpa mig att tyda detta?

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Y00 !

Men vad händer om du kör:
ifconfig eth0 192.168.1.1
?
Bara nyfiken.
//xerox

ifconfig visar tyvärr bara lo, ingen et0 så långt ögat kan se :(

Om man bökar runt lite till hittar man följande.
cardmgr drar igång och känner igen kortet via modprobe
Sen kommer följande sak som jag inte förstår:

./network start eth0

Detta genererar inget felmeddelande i loggen. Borde inte denna rad sparka igång eth0?

Nu har jag lokaliserat skriptet network som fanns i

/etc/pcmcia

Om jag provar att köra:

./network restart eth0

så får jag följande felmeddelande

cat: /var/lib/misc/pcmcia-scheme: No such file or directory

Mycket riktigt så finns inget directory som heter lib och ligger under var. Om jag skapar en fil som heter pcmcia-scheme och fixar till ovanstående sökväg, får jag bort felmeddelandet men får fortfarande inte igång eth0.

Undrar då följande:
Vad är pcmcia-scheme för fil?
Var anropas den och varför?

Nåja, tog den långa, tidskrävande, tålamodsprövande vägen och tog hem Base disketterna och tryckte i dem. Efter omstart hoppade nätverksanslutningen igång utan anmärkning.
Blir inte klok på det hela, men nu fungerar det. Kör nu med UVM som fönsterhanterare. Har även slängt in Webmin så jag kan konfigurera burken från min nyare stationära. Återstår nu att "runda av" typsnitten för att vara nöjd.
Om nån linuxguru skulle komma på varför installationen bökade till sig får han/hon gärna komma med ett inlägg.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)