SkaggetMedlem sedan maj 200268 inlägg Jag skulle vilja att crond skapar tar arkiv av min htmlroot och mysqldatabaserna och sen placerar dom i min hemkatalog.
detta ska göras klockan 3 varje söndagnatt...går det att få till på nått vis? jag har läst manualen men fattar inte hur man ska göra.
Och en sak till:
Crond skickar ju ett mail till root kontot varje natt (loggar och sånt) går det att få det mailet till ett vanligt användarkonto?
jag ändrade i /etc/crontab till mitt konto och startade om crond, men mailet kommer fortfarande till root...
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Enkelt, först skapar du ett shellskript som du lägger ex. /usr/local/bin:
Ex. tarbackup.sh
#!/bin/bash
# Ersätt xxx med namnet på din hemkatalog
WHERE=/home/xxx
# Här skriver du in vad din htmlroot är
HTMLROOT=/www
# Här skriver du in var dina mysql datafiler finns
MYSGLDATA=/mysql_data
# Skapa tar filerna....
tar czf $WHERE/htmlroot.tar.gz $HTMLROOT
tar czf $WHERE/mysqldata.tar.gz $MYSQLDATA
Kör sedan kommandot: "chmod 755 tarbackup.sh" för att göra den körbar.
Sedan lägger du in följande rad i /etc/crontab
0 3 * * 0 root /usr/local/bin/tarbackup.sh
SkaggetMedlem sedan maj 200268 inlägg detta script verkar ju passa mina ändamål perfekt
men när jag kör /usr/local/bin/tarbackup.sh
får jag bara:
: bad interpreter: No such file or directory
har gjort precis som du förklara.....
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg I första raden skall sökvägen till bash ligga.
För att ta reda på var bash ligger i din maskin ge kommandot: "which bash"
Ex:
$ which bash
/bin/bash
$
Skriv in det du får, på första raden efter #! i ex:
#!/bin/bash
obs! det är viktigt att #! är dom första 2 tecknen på den första raden i filen!
SkaggetMedlem sedan maj 200268 inlägg sökvägen till Bash stämmer och första raden ser ut som här:
#!/bin/bash
ändå funkar det inte.....
SkaggetMedlem sedan maj 200268 inlägg scriptet började funka nu! vet inte riktigt hur jag gjorde iofs :OO
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Cron skickar mail till den användare som jobbet körs som. Och när det gäller jobb som körs som root (många gånger nödvändigt) så skickas mailet till root. Skall gå att ändra genom att sätta MAILTO. Har dock ingen erfarenhet av det, så jag vet inte hur bra det funkar. Jag brukar skicka all roots mail vidare till en vanlig användare genom att lägga till en rad i /etc/aliases.
root: username
(efter ändringar i den filen så kör man newaliases - se man aliases för info)