Mjo, försöker fixa iordning MySQL på burken. Har laddat ner tar.gz-filen från nerladdningssidan, packat upp och kört detta när jag "stått" i mappen med filerna:
$ ./configure
Får detta meddelande i konsolen:
To start mysqld at boot time you have to copy support-files/mysql.server
to the right place for your system
PLEASE REMEMBER TO SET A PASSWORD FOR THE MySQL root USER !
This is done with:
./bin/mysqladmin -u root -p password 'new-password'
./bin/mysqladmin -u root -h Henrik -p p
Please report any problems with the ./bin/mysqlbug script!
The latest information about MySQL is available on the web at
[url]http://www.mysql.com[/url]
Support MySQL by buying support/licenses at [url]https://order.mysql.com[/url]
Starting the mysqld server. You can test that it is up and running
with the command:
./bin/mysqladmin version
bash-2.05a# Starting mysqld daemon with databases from /root/mysql-3.23.51-pc-linux-gnu-i686/data
020801 02:16:41 mysqld ended
Jag är ny när det gäller Linux, så försök förklara lätt ;) Vad ska jag göra? Jag har försökt med detta:
$ ./bin/mysqladmin version
Får då detta felmeddelande:
./bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (111)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/tmp/mysql.sock' exists!
Jag tror att jag på något sätt ska få igång MySQL så att det startas när jag drar igång datorn, men hur? Jag kör förresten Slackware (8.1)!
Det verkar som du inte har startat mysql servern försök leta reda på mysqld och starta den ./mysqld.... annars tror jag man kunde använda något kommande tillsammans med mysqladmin ... pröva skriv mysqladmin --help får du upp alla kommandon du kan köra med den
Hm, nu har jag gjort som woodi skrev. Jag har upptäckt att jag inte har en fil som heter mysql.sock i /tmp/. Får detta felmeddelande när jag försöker göra någonting:
mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/tmp/mysql.sock' exists!
Kolla så att du har en användare på maskinen som heter mysql, om inte skapa en sådan användare.
I katalogen /root/mysql-3.23.51-pc-linux-gnu-i686/data finns en fil som slutar på .err däri hamnar eventuella felmeddelanden, vad står det i den?
Oki! Nu har det löst sig för mig.... istället för en användare som heter mysql, gav jag rättigheterna till min ordinarie användare, och då funkade det att använda MySQL utan problems.
Har dock upptäckt att man inte kan starta ./mysqld med root-användaren. :e
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2