nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Blev i helgen stolt ägare till en MacIntosh Plus som jag gärna skulle vilja ha igång.
Två problem dock:
1. Kan inget om Mac.
2. Saknar systemdiskett.
Enligt vad jag läst på nätet så är det inte möjligt att skapa en 800KB-diskett på PC
även om man skulle komma över någon form av image-fil. Jag saknar också Mac-ägare
i den närmsta bekanstskapskretsen och tar därför gärna emot alla tips på hur jag
kan komma över eller tillverka en systemdiskett.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Jag hittade också information som tyder på att en nyare pc inte kan formatera DD-disketter.
Dumåste nog leta upp någon som har en Mac utrustad med en diskettstation om inte någon vänlig själ vill skicka dig en diskett med ett passande system...
Varför inte lägga upp en annons på nån sida för en diskett med passande system på;
Om du åtar dig ett skicka en förbetald kuvert med en dd-diskett så finns det säkert nån som kan hjälpa dig.
bl a
99mac.com
macnytt.com
har köp&sälj sidor fast då måste du registrera dig(gratis).
Har du nån större loppmarknad nära dig? Där kan man ju ibland hitta gamla Macar&tillbehör. Köpte själv nån gång tangentbord och möss till Mac jättebilligt.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg OK! Tack för svaret! (Har faktiskt sprungit en del i frälsis-affärer,
hittills utan framgång.)
När jag ändå håller på och frågar:
Om jag träffar på rätt person, finns det något vettigt/kul
som man kan be om och sen köra på en MacIntosh Plus?
Nån primitiv version av Quark Express eller liknande?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Stopp och belägg, med Quark XPress börjar det lukta warez och det är ingenting som vi uppmuntrar här - gamla versioner eller inte. ;)
Systemdiskettletandet har jag däremot inget att anmärka på. Kanske Apple har lagt ut sånt..?
:stefan:
Moderator, webForum
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Kanske denna sajt kan vara till nytta också:
http://lowendmac.net/
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg OK. Tack igen för svaren!
Stefan>>
Jag vet inte om du är allvarlig, men min fråga kan nog ungefär omformuleras
till: "Vad går att köra på en MacIntosh Plus?"
Ungefär som om en PC-analfabet skulle fråga: "Kan jag köra Office-paketet på en 286:a?"
Jag nämnde heller inget om huruvida jag var villig att betala för en licens eller inte .. så, "warez"???
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg niko: Lugn i stormen - det var inget påhopp! ;)
Men Om jag träffar på rätt person, finns det något vettigt/kul som man kan be om och sen köra på en.. låter ju som om du har det i bakhuvudet iaf.
Så länge du inte rakt ut ber om länkar till dylika siter eller lägger ut länkar själv tänker jag inte bli elak på riktigt. :)
Vad man kan köra på en gammal burk beror ganska mycket på vad som redan finns i den - om personen som hade den innan inte rensade fullständigt finns det säkert program installerade i tillräckligt "tidiga" versioner som burken klarar av.
Riktigt snälla programtillverkare lägger ut tidiga versioner mer eller mindre gratis, just för de stackare som sitter med riktigt gamla häckar...