webForumDet fria alternativet

Partitioner hjällp!!!!

10 svar · 347 visningar · startad av Hans-Erik

Hans-ErikMedlem sedan juli 2002268 inlägg

När jag har gjort två partitioner....swap, och nån annan(kom inte ihåg namnet). Och ska sen fortsätta min Redhat7.3 istallation fast jag får upp fönstret med texten:

Du har inte angivit någon rotpartition.......

Vart skiver man in rotpartitionen, och hur kommerm an dit........
ska man göra nått i Partition Magic 7...som jag använde

copyrightMedlem sedan maj 200119 inlägg

PQmagic

Om du gjort en Swap och en Ext2 sätter du root partiotionen i Ext2 partiotionen ... sen är det bara att åka =)

För att skapa dem så är det enklast att använda PQmagic 7 där gör du en Swap som är 2 ggr större än ditt ram minne sen en Ext2 så stor som du vill ha den!!

aaa

jojo..men.....hur sätter man rotpartitionen i den då?
Jag har gjort SWAP:en mkt större än man ska ha kanske......
Mitt ram 64mb
Swap: 1gb

det kan vä'l inte händå nå tokigtt då

sss

Men svara idag!!!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vet inte hur det ser ut i just din installation.. men förr i RH fick man upp en dialogruta där man angav vilka partioner man ska formatera. Där satte man root till "/", har jag för mig.

1GB swap på 64 MB är klart "overkill"... 1/4 - 1/3 av den storleken hade räckt bra...

Tycker fortfarande att du ska läsa hotwo-sidorna som följer med disten ;)

En fråga använder du disk druid??? Isof så sätter du en / för rooten i rutan där det står moun point obs det måste vara en Linux Native lr ext2

hehe....

Jadu....klumpiga jag hade bara glömt att sätta ett "/" tecken i rutan :e :e Så nu funkar det perfekto! :birp

Det är är aldrig lätt i början =)

ojoj

Fan ett till problöem....ni kanske inte kan det men när jjag ska bränna ISO filen för cd2 så kommer en varnongs medelande upp

The entered block size does not correspond to the image lenght. The block size may be wrong, Do you want to correct the problem?

Förrut när jag brände så tog linuxinstallationen inte emot den.......då valde jag IGNORE när varningen kom up.......
Jag skulle tro att det e felet....

men när jag klickar på CORRECT PREOBLEM så kommer det upp saker som jag ska skriva in saker i....vet nån hur jag ska göra..........

Jag använder NERO burning rom 5.5.8.2

probleet.jpg
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Antagligen har filen blivit korrupt vid nerladdningen, försök att ladda ner den igen.

hehe

jo det va nog det......filen jag laddade ner först var 20 MB......den som ska va är 630mb.........laddAR hem nu......kommer ju ta hela jävvla natta!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)