webForumDet fria alternativet

DocBook WYSIWYG

6 svar · 327 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hejsan!

Skall hantera dokumentation för ett Open Source projekt och har bestämt mig för och använda DocBook's XML schema.

Men jag sitter ogärna i en ren texteditor och kodar taggar och liknande själv. Jag är väl kanske Windowsskadad, men jag vill ha någon typ av ordbehandlare (mycket enkel, bara den klarar och spara i DocBook XML).

Har sökt på freshmeat och sourceforge men inte hittat något. Det finns en väldigt massa "command-line" program för konvertering fram och tillbaka, men det verkar vara ont om X program med lite WYSIWYG.

Exempelvis KDE kör ju sin dokumentation i DocBook, någon som vet hur de skriver den? (skall försöka kolla upp det själv, men om någon vet så).

Om det nu visar sig att det inte finns någon bra WYSIWYG så kanske det trots allt finns någon riktigt bra konverterare från något format där jag kan använda en "behandlare".

Även om ni inte har några förslag på program får ni gärna hojta om ni använder DocBook, så vet jag vem jag skall tjata på när/om det kronglar :)

SnowbladeMedlem sedan juli 2002309 inlägg

http://www.chami.com/html-kit/start/

Har plugg-ins för DocBook, men jag har ingen aning om hur den fungerar med linux.
http://www.chamisplace.com/asp/i.asp?id=H000134

Vad jag ser verkar det bara vara Windows.

Wine räknar jag inte. Det är ändå ingen Linux applikation. Dessutom verkar det vara lite osäkert med XML-pluginen:

# Default HTML-Kit plugins (such as HTML Tidy) will function on Linux, however optional plugins written in languages other than hkScript may not.

Synd. Att det inte verkar fungera.
Hoppas att du hittar något som fungerar.

Visst kan jag installera Wine, och det blir kanske sista utvägen. Men frågan är då om pluginen funkar. Vi får se.

Några andra förslag på program, då helst Linux men som jag sa kan jag också installera Wine i värsta fall så Windows program går också.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)