Jag har aldrig kört linux på någon dator och undrar lite saker:
1Är det enklare än Windows...om nej, vad är kompliserare?
2Vad kan man göra i Linux som man inte kan göra i Windows?
3Måste man ha nån speciell kunskap inom nått speciellt. (Jag kan windows perfekt:])
4Jag bygger mkt hemsidor, jag har hört att linux är ett bra OS för det.......
:r
Nybörjare!!
24 svar · 292 visningar · startad av Hans-Erik
1. Njä, det är rätt likvärdigt Windows om man kör med X - det är däremot svårare om man ska ha det som textbaserad server.
2. Typ inget, om du inte kör som server. Allt som går att göra i Linux, går att göra i Windows - men i Linux blir det mycket bättre. ;)
3. Nej.
4. För att bygga hemsidor är det ingen skillnad på Linux och Windows, men om du ska köra server, osv. tycker jag att Linux har övertaget - men smaken är ju som baken.
Okej.....
Ok........några fler frågor:
1. Finns det nå guider på nätet som visar grunder o annat i linux...hur typ man installerar och kör. och hur man skapar en server....m.m......
Det finns ju ochså böcker........
2. Kan jag utan risker installera linux OCH WinXP med det här programmet.......hmm...vad hette det............Linuxloader eller nått........Är det säkert......för jag vill inte ställa tillmed problem på mitt jobbs dator=)
Jag tror jag laddar hem redhat, för det är ju gratis?...vilken är den nyaste versionen?
1. Tja, det finns massvis. En variant är att söka på Google, men du kan ju börja med att kolla svenska HOWTO's på http://support.linux.se :)
2. Jäpp, det är nästintill riskfritt - du kan välja var i installationen du vill installera LILO.
RedHat är så gott som gratis, och den senaste versionen är 7.3. Kolla gärna in http://www.redhat.com för mer information om RH. :)
Oki
okej...tack för hjälpen.....och nu till dom sista frågorna:=)
1. Du kanske inte vet men....får man välja när man startar datan vilket OS man ska ha?...för farsan blir inte så jättglad när man lägger in saker som typ segar ner datan, eller så han kommer in på nått skumt.....(för han kan inte datan så jättebra)
2. Måste man hällt ha internet på den datan man ska ha linux på?
1. Jäpp, du kan ställa in det i en speciell fil som heter lilo.conf om det inte kommer med automagiskt. :)
2. Vad menar du?
nja....
nja..bara att om man måste ha internet på den datorn man har Linux på.........skulle inte tro det men bara undrar..........om man ska ha en server o sånt ska man ju ha det...
Du kan installera linux utan att vara uppkopplad mot internet. Du kan även ha webserver igång utan att vara uppkopplad. Men vill du att andra ska kunna nå din webserver, då måste du vara uppkopplad.
Nej, du behöver inte ha Internet till Linux. Inte ens om du kör någon typ av server. Du kan använda den som server mot ett internt nätverk, eller bara ha en lokal webserver på den.
Jo det går att ha flera operativsystem i ett menyval när man startar datorn. Detta går att göra på ganska många sätt och det är ganska lätt att misslyckas om man inte vet vad man pysslar med. Jag skulle nog rekommendera dig att läsa en bok för att få en helhetsuppfattning. Linux är egentligen inte speciellt mycket svårare. Dock ganska anorlunda!
En allmän regel om man vill ha flera OS samtidigt på datorn; installera windows först! Windows tar inte hänsyn till att linux kan finnas där. W2k/XP tar på sin höjd hänsyn till om det finns äldre windowsversioner, men inget mer.
Låna inte på biblioteket, de brukar ha såååå gamla böcker. :)
Leta reda på någon kompis med nyare böcker, köp egna eller kolla om du hittar några böcker på internet ( Fullversioner alltså ). :)
Jaså....
Mitt bibliotek bruukar ha nya böcker......,,speciellt databöxker.....eller så kan man ladda hem böcker..... §e
Server
Vart kan jag ladda hem senaste SVENSKA versionen(den finns väl på SE) på snabbaste ställe?
SUNET. :)
Redhat alltså