Hur kommer man åt en hårddisk från Redhat 7.1
Den har tidigare använts med win2k, plockade bara in den i datorn, men hur kommer jag åt filerna från X?
6 svar · 203 visningar · startad av Gaski
Hur kommer man åt en hårddisk från Redhat 7.1
Den har tidigare använts med win2k, plockade bara in den i datorn, men hur kommer jag åt filerna från X?
Då är den alltså kompilerad och klar med NTFS-stöd? Testa att skriva:
$ mount -tntfs /dev/hd1 /destination
hd1 var bara ett antagande, byt ut det mot din riktiga NTFS-partition.
Fungerar det inte, läs: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=24973&highlight=ntfs
Hmmm, nåt stöd har jag inte för NTFS, däremot tror jag att det är en fat32 hd. Men det har inte min linux verison stöd för heller, måste man hålla på och kompilera om kärnan för att lägga till fat32 stöd?
Jag har ingen aning var min hd ligger, dvs /dev/hd1... Hur kollar man det? Det är en Primary slave...
Inte stöd för FAT32? :q
Jooo, det borde ju banne mig RH7.1 ha.
Testa då:
$ mount -t vfat /dev/hda* /destination
Var det så du gjorde? ( Ignorera stjärnan, den är bara där för att jag inte vet var din partition ligger. ;) )
För att kolla dina partitioner har jag för mig att man kan göra nåt sånt här:
$ mesg | grep -i hd
Kanske. Testa ivf, annars får du kolla hur du gör genom att kolla i manualen för mesg:
man mesg
Vad jag vet om Linux, och det är inte mycket, så ingår fat32-stöd som standard. Det är bara att välja vfat som format.
jodå vfat har den stöd för, trodde man skulle skriva FAT32 (jag är ny på linux!) Men jag får fortfarande inte kopplingen till hd rätt, var ska jag skriva grep -i hd ?
kollade manualen för hd, där stod det mycket bra om var jag kunde hitta hdn....
Tack så mycket för hjälpen!