ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hejsan!
Hade tänkt och göra en riktig ominstallation av slack. Dels för och bli av med en massa program som fanns med min förra installation och som jag inte anser mig behöva, dels för och lära mig mer om Linux och sist men inte minst för och få lite fräschare versioner av diverse program.
Men jag vill ju inte tappa gammal data som jag kan behöva. Vad behöver jag spara undan?
/usr/local/* (egenkompilerade program)
/home/*
/root/*
Är det någon mer information som jag behöver spara undan? Var sparar t ex mozilla sina mail? De vill jag inte tappa!
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Mozilla sparar mailen (och alla användarinställningar som bokmärken, startsida ....) i resp. användares hemkatalog.
Så här fungerar dom flesta program som vanliga användare kör.
Förutom din lista skulle jag också spara undan /etc eftersom där ligger alla konfigurationsfiler för ditt system. Du kan inte bara kopiera tillbaka denna katalog till din nya utan du får kopiera dom filer du behöver från den gamla till den nya när du ser att något inte fungerar.
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Ok, men med usr/local och /home måste det bara vara och kopiera över? Eller?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Ja det skall det vara.
Men kolla så att inte Slackware lägger in någon ny version av något program under /usr/local först innan du kopierar tillbaka /usr/local.
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Ok, tack så mycket. Nu får vi se hur det går för nu går vi ner och gör ominstallationen :)