webForumDet fria alternativet

Ett par funderingar

2 svar · 197 visningar · startad av pure

pureMedlem sedan juli 20029 inlägg

1. När man uppdaterar en kernel, exempelvis mha Red Hat Network, kör rpm'n då vid installationen automatiskt lilo/grub så det hammnar i MBR? Detta vill jag nämligen inte ska hända eftersom jag använder startdiskett.

2. Hur installerar man teckensnitt i Red Hat 7.3 så att webbläsare med mera har lite mer att använda sig av.

3. Hur kan man kolla, när man är på internet, om systemet blivit attackerat eller utsatts för hackningsförsök?

Tack på f.

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Tja ba Pure ::

1. När jag kompilerar om en kernel så kör jag
$ make modules
$ make modules_install
$ make menuconfig
$ make dep
$ make clean
$ make bzImage

Sedan så kopierar jag den nya kärnan från
/usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage
till t.ex. /minkarna

sedan så lägger jag till den i min lilo.conf fil som ligger i
/etc/lilo.conf
När detta är gjort så kör jag kommandot
$ lilo

Så nu är det bara att reboota, men i ditt fall så skulle du nog kunna editera den filen du har på floppyn.. jag har inte varit och skikat själv på en sådan fil, förhoppningsvis så är det inte allt för inveklat.

2. Du kan installera nya teckensnitt i rpm format, de heter lite olika, men du måste säga till X att du ska köra dem, det gör du i /etc/X11/XF86Config
Det finns några strängar där man laddar in teckensnitt , här skriver du in sökvägarna till de nya filerna.

3. För att kolla om någon har atackerat din dator måste du confa upp någon typ av firewall, som loggar allt som händer, eller bara det du vill att den ska logga. Om det är någon som är ducktig så kanske du alldrig får reda på att du har blivit atackerad.

Detta är lite information om hur du kan lösa dina problem, läs howtos för Xfee86 för att instalera nya teckensnitt.

// xerox

pureMedlem sedan juli 20029 inlägg

Du missuppfattade vad jag skrev tror jag. Tänk om man tar hem en kernel och installerar på följande sätt.

rpm -ivh kernel-2.4.18-0.12.i386.rpm

Jag vill inte att RPM packetet vid installationen ska aktivera Lilo eller Grub så att de hamnar i MBR. Jag vill fortsätta att starta upp med diskett.

Men i manualen står det att:

The kernel RPM package configures the GRUB or LILO boot loader to boot the newly installed kernel if either boot loader is installed.

Jag vet inte om dom med "installed" menar att boot loadern är aktiverad och tillgänglig i MBR eller om det räcker att jag bara har RPM packet med grub och lilo.

När jag kör kommandot rpm -q grub/lilo får jag iaf fram programpacken från respektive bootloader.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)