DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Hej, har ett nätverk med en redhat maskin med utdelat internet via redhatmaskinen..
alla klienter kör NT/W2K/XP
nu undrar jag, går det på något sätt att göra nätet säkrare..altså hindra att man kopplar in massa skit i nätet så som bärbara datorerer osv för att använda internet uppkopplingen.
Är det möjligt att t.ex redhat maskinen kollar datorns macadress innan man får tillgång till Internet samt ntserver osv? och dom macadresser som inte finns med i listan över godkända macadresser inte får kontakt med nätverket.
Tja dpo !!
Man kan alltid confa upp en firewalls om även ger rättigheter från det interna nätverket till det extärna (internet), kan förmodligen sätta rättigheterna via mac adresser och ipnr.
--mac-source , med hjälp av iptables ( man iptables )
Men man kan ju ändra macadress så då hjälper inte det så mycket,, kanske någon typ av VPN eller dyligt.
// xerox
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg är du säker på att mac adressen går att ändra?
även om den gick att ändra så kan den som vill koppla in sin bärbara dator omöjligt veta vilka adresser som tillåts ?
VPN?
hur fungerar det?
det liknar väl färranslutning fast för ethernet?ok var kan jag få tag i en vpn(mjukvaru) server? och nej ,en liten låda från cisco för 200 000 kr är otänkbart
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg På vissa nätverkskort går det att ändra mac-adressen, men det är ovanligt.
Det enklaste är nog att köra med fasta ip-adresser på "klienterna" och sedan endast tillåta specifika ip-adresser att komma ut.
Det är hyffsat svårt att gissa vilka ip-adresser som används och vilka som tillåts att komma ut.
Det är hyffsat svårt att gissa vilka ip-adresser som används och vilka som tillåts att komma ut.
Ja, men om nätverket är uppbyggt med hubbar går det väl att sniffa fram vilka adresser som används, eller har jag fel?
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg ok...
GunnarD, låter inte vidare säkert....!
men var kan jag få tag i en VPN server? eller PPPoE server kanske det heter...