Fick Slackware 8.1 idag och tänkte installera det nu. Har också partionerat om och det är nog där skon klämmer mest.
Såhär ligger det till. Har fyra partioner som skall användas till Linux nu.
swap
/
/usr
/home
Men som det är nu finns bara swap och en till där allt annat ligger. /usr och /home skall finnas på egna partioner framöver men är det alltså inte nu. Partitionerna för dessa är skapade men monteras inte utan ligger tomma.
Nu kommer problemet. Hur sparar jag /usr/local (som innehåller program som jag själv kompilerat) och home/Chavez samtidigt som jag monterar /usr och /home på nya partitioner i installationen.
Jag har lite svårt och få till det i mitt huvud, därför blir det säkert inte riktigt glasklart.
Som jag ser det kan jag göra så att jag splittar /usr i två delar (den är på 8 gig). Monterar en av de delarna nu innan jag installerar och kopierar över /usr/local och /home till den delen. Sen i installationen så monterar jag /usr på den andra delen, efter installationen lägger jag över allt i den första delen till den andra delen (som nu är /usr). Partionerar sedan om och slår ihop de båda delarna igen.
Hmm, lät det knepigt. Det är just vad jag tycker att det verkar. Är det jag som bara är dum? Kan man lösa det smidigare.
Nu har jag iaf två konkreta frågor till er:
1. Hur får man reda på hur ens hårddisk ser ut? Vilket är hda1, hda2 osv (vill se omonterade enheter också, om det går). Kan ju vara bra och veta hur jag skall montera i installationen :)
2. Hur monterar jag en ext2?
Nu monterar jag en FAT 32 såhär i rc.local:
mount -t vfat /dev/hda5 /FAT32
Antar att det är samma princip för en ext2, kanske ext2 istället för vfat flaggan, eller?
Sammanfattat
Det jag vill ha hjälp med är alltså att lösa hur jag skall spara /usr/local och /home när jag installerar på nytt samt de två frågorna som finns ovan. Fråga om det är allt för oklart, då får jag förklara mig bättre :)