Jag kör Red Hat 7.3...helt plötsligt stannar delar av maskinen upp! typ 5 - 10 sekunder. sen funkar den som vanligt igen några timmar eller mer. Bara vissa kommandon iofs. När detta händer tar det typ 10 sekunder om jag skriver Pine, men skriver jag uptime svarar den direkt! spelar ingen roll om jag testar via SSH eller lokalt..samma fördröjning även lokalt så då borde ju nätet funka som det ska..apache laddar sidan blixtsnabbt men under just denna "fördröjning" så laddas inte sidor med php på...vad kan detta bero på? är det min installation som ballat ut totalt eller? den bettede sig likandant förut med annat moderkort cpu och minne...håller på att lära mig Slackware på en annan burk och den verkar inte hålla på sådär...dessutom verkar strukturen vara bättre.....
Stannar upp...
7 svar · 254 visningar · startad av Skagget
Testa "/usr/sbin/hdparm -d1 /dev/x" där x är hårddisken t.ex. hda
Kom ihåg komandot man är din vän i unix system :)
Klippt från man sidan för hdparm (man hdparm).
-d Disable/enable the "using_dma" flag for this drive.
okej....fick skriva hdparm -d1 /dev/hda för det skulle funka, den svarade då med:
/dev/hda:
setting using_dma to 1 (on)
using_dma = 1 (on)
får väl se om det blir nån skillnad :)
datorn beter sig precis likadant oavsett jag har dma på eller av...
har kommit fram till att stoppen jag får måste bero på bredbandsbolagets DHCP server, maskinen funkar exakt 1 timme sen stannar vissa delar av servern upp typ 2 minuter för att sen funka utan problem igen...har även testat att stänga av iptables helt men med samma resultat. Är det min DHCP klient som är helt felkonfad eller? under installatioen markerade jag att jag skulle få ip från DHCP server, det får jag ju oxå men nått skumt är det..
har precis konstaterat att stoppen på 5 sekunder som kommer exakt samma tid varje timme måste bero på dns, jag har ingen egen dns på maskinen utan använder dom som tilldelas av min ISP...ett exempel:
När detta stopp kommer och jag försöker ansluta via SSH till servern från min windowsmaskin tar det exakt 5 sekunder innan jag får svar, det tar normalt under 1 sekund att få svar...
skriver jag däremot in windowsmaskinens ip och datornamn i /etc/hosts så funkar allt klockrent!
går detta att lösa på nått annat sätt?