TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Jag är nb på linux och undrar över hur ni tror min tänkta installation av Red Hat 7.3 kommer att gå.
Jag tänker köpa en till ny hårddisk och installera RH på den.
Just nu har jag win2k installerat med NTFS och två partitioner.
Hårdvaran ska vara kompatibel så det är ingen fara där tror jag. Moderkortet är ett modernt Epox 8KHA+...
Jag har hört att det finns två saker som kan fela. LILO måste ha åtkomst till dom 1024 första cylindrarna eller nåt på vissa "older systems" som inte kan läsa startsekvensen efter 1024 cylindrar(detta är vad jag tror det stod i manualen). Gäller detta för mig tror ni? Mitt moderkort och hd är ju som sagt nya...
Sen så har jag hört att det kan gå åt helvete om man har fler en 1 windows partition.
Tack för all hjälp.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
LILO måste ha åtkomst till dom 1024 första cylindrarna eller nåt på vissa "older systems" som inte kan läsa startsekvensen efter 1024 cylindrar(detta är vad jag tror det stod i manualen). Gäller detta för mig tror ni? Mitt moderkort och hd är ju som sagt nya...
Du kan ju alltid skapa en startdiskett för att vara på den säkra sidan. :)
Sen så har jag hört att det kan gå åt helvete om man har fler en 1 windows partition.
Det har aldrig jag hört, och kan inte direkt förstå varför det skulle göra det. Men jag är också ny i gemet, så... :)
RedHat är relativt enkelt att installera, så det tror jag inte ska vara några problem. Vill du däremot kunna nå dina NTFS-partitioner kan det bli problem, då har jag för mig att du måste kompilera om kernel med något attribut - vilket inte är någon enkelhet för en nybörjare.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Jag har hört att det finns två saker som kan fela. LILO måste ha åtkomst till dom 1024 första cylindrarna eller nåt på vissa "older systems" som inte kan läsa startsekvensen efter 1024 cylindrar(detta är vad jag tror det stod i manualen). Gäller detta för mig tror ni? Mitt moderkort och hd är ju som sagt nya...
Äldre versioner av LILO hadde denna begränsning. men dom flesta har tillverkare har bytt till en senare utan denna begränsning i sina senaste versioner.
Har inte hört eller märkt av någon sådan begränsning.
Speciellt inte om du tänker installera Linux på en egen disk.
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Tack det var skönt att höra.
En sista fråga(hoppas jag):
Eftersom jag har ett nätverkskort installerat kommer linux installations-program att vilja konfiguera det åt mig, samt en brandvägg. Men jag fattar inte vad jag ska ställa in i dessa textrutor än, så kan man då hoppa över nätverkskorts inställningarna genom att trycka på NEXT utan att fylla i någonting? För att sedan efter installationen (när man har samlat på sig lite mer information) installera och konfigurera nätverkskortet för Internet.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg är du newbi så tycker ja du ska confa dom i setup
iofs kan du altid köra den sen
Hej!
Det där med 1024 första cylindrarna gäller inte längre. Och som mayday säger låt Red Hat confa nätverket och ändra sedan. Ofast visas ett förslag på vad du ska välja i installationen. RH 7.3 är så fiffigt att du sen bara behöver välja vilken Internetuppkoppling du har så fixar det resten. Jag t ex har Telia Adsl och behövde bara ange det och fylla i anv.namn och lösen, sen fixade RH resten. Klar förbättring mot tidigare distributioner.
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva in fälten för:
IP-adress, netmask,network,broadcast,gateway,primary dns,osv.
Jag har dock fått ett råd att jag enbart kan klicka i rutan för DHCP och activate on boot och låter resten vara.
Använder Telia PPPoE för adsl uppkoppling?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Använder Telia PPPoE för adsl uppkoppling?
Nej, kryssa för DHCP, det skall räcka efterom du får all nätverksinformation från nätverket (dhcp-servern)
TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg Telenordia använder PPPoE så jag undrar jag om jag behöver DHCP.
Kolla in länken där det verkar vara så att om man har PPPoE uppkoppling är inte DHCP nödvändigt:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/custom-guide/s1-network-config-xdsl.html