webForumDet fria alternativet

Gateway/Brandvägg/Router eller nått sånt...

Nätverk

10 svar · 353 visningar · startad av the proclaimer

Medlem sedan aug. 200088 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag vill börja med att poängtera hur extremt mycket nybörjare jag är på Linux.

Tanken var att jag skulle sätta upp en gateway (heter det väl?) på mitt jobb (en skola), så vi administratörer ska kunna blockera vissa internetsidor samt kunna skapa loggar. Det måste väl Linux klara av galant, eller?
Jag ha knåpat ihop en server (450MHz; 128MB; 6,4GB; dubbla 3COM 100Mbps kort), och det borde väl räcka. Jag har fixat hem senaste RedHat, Mandrake, Debian och Slackware. Vilken bör jag köra?
Jag har tittat på lite olika HowTo dokument men de urartar till rena grekiskan efter bara några sidor...
Finns det ingen idiot-guide till sådant?

Det hade också varit intressant att exprimentera med en webbserver (Apache), men hur lär man sig sådant?

Jag vill så gärna lära mig Linux, men det verkar vara en hysfat hög barriär man måste komma över, innan man kan börja göra något på allvar. Några tips om i vilken ände man ska börja?

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

strongt av dig o ge dig ut på så hal is
e ungifär som o flytta till jupiter o föra en komversation med bakterier :P hahah <- skrattar åt min låga humor

http://support.linux.se har manualer som inte är på "grekiska"
vänd dig dit

mayday: :p
Men tack ändå.... :)

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Annars så rekomonderar jag Mandrake secure firewall 7.2. Det är en ISO installation, enbart inriktad på att aggera GW firewall. Höjer säkerheten lite granna..

Födelen med denna installation är att den är väldigt enkel, själv så föredrar jag att installa en hel dist.

Surfa in på:
ftp://ftp.chello.se/pub/Linux/Mandrake-iso/i586/
Så finns det en fil som heter:
MandrakeSecurity-SNF.i586.iso

Den kan du ladda ner och bränna med fireburner t.ex.

Sedan så är det bara att starta upp på skivan..

Lycka till

// xerox

Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

http://support.linux.se har manualer som inte är på "grekiska"
vänd dig dit

inga problem. Jag kan grekiska, om någon behöver hjälp är det bara att säga till :p

yaz: Fint! Det är alltid bra med en grekisk vän. Jag behöver all hjälp jag kan få...

RanXeroX: Laddade ner MandrakeSecurity och provade. Verkar lovande... men jag fattar fortfarande inte mycket.
Jag tänkte koppla det interna nätverket till det ena nätverkskortet, och internetanslutningen till det andra. Det verkar dock som om linux bara använder det första kortet (eth0), hur funkar det då? Vi har, så vitt jag vet, inte någon domän, så vad ska jag fylla i för uppgift där?

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

eth1 blir ju dit andra kort

kopla internet på eth0 o lan på eth1

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ditt andra kort borde du få tag på genom eth1.

Mandrake Linux hittar bara eth0
När jag installerade RedHat så hittade Linux båda mina kort.

Det är två st. 3Com 905-tx tror jag

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Hmm, oki

Det är svårt att säga om den har hittat kortet eller inte..
Prova gör så här.
Logga in lokalt på maskinen, du ska ha skapat dig ett root konto under installationen.
När du har gjort det så kör du:
ifconfig eth1 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0
sedan:
ifconfig

Om nu eth1 har fått ipnr 192.168.1.10 så hittar systemet kortet, det kanske blir lite problem när du har 2st likadana kort. Du kan nog läsa filen /proc/pci (tror att den finns där) och kolla om den hittar korten där.
Du kan även köra:
dmesg|more
och lässa startmedelandet och kolla om den hittar kortet.

Som jag nämde innan så är det svårt att säga vad som är fel när man inte kan kolla på maskinen själv. Det kan alltid vara så många olika saker som kan vara fel.

Men som tur är så finns det gott om Linux fantaster här som kan hjälpa till =)

Lycka till ::
// xerox

Jag har nu bytat nätverkskort och gjort en ominstallation.
Nu hittar Linux båda korten. :)

En problemen slutar inte där... :OO
Jag kan inte logga in i användargränssnittet, via en webbläsare, hur jag än gör. Jag har provat att bytta plats på ingående och utgående TP-kabel, men det gälper heller inte. brandväggen släpper inte igenom någonting, verkar det som. Antagloigen är det något jätteenkelt som jag måste göra, men jag är ju som sagt helt ny på området.

Tack för all hjälp!

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)