webForumDet fria alternativet

häng vid linuxinstallation

9 svar · 188 visningar · startad av orvar

orvarMedlem sedan feb. 2001105 inlägg

Tjena!
Jag håller på att försöka installera linux för första gången. Jag har försökt med de senaste versionerna av både Red Hat och Mandrake men får alltid samma problem. Precis när jag ska starta installationen (alltså efter alla val man måste göra i början) och formateringen ska börja så hänger datorn sig. Allting förutom musen stannar upp (även musen stannar efter ett tag). Det är en laddningsstapel (under RH installationen) där det står något i stil med "Formating \" eller nåt, som kommer till max en tiondel innan det hänger sig. Jag får inget felmeddelande.

Datorn (IBM Aptiva 2142-S46 från runt -98):
PII 266
64MB RAM (32 från början)
4GB HD

Kanske även ska nämna att Aptivadatorn är en sådan där finurlig grej där CD- och diskettstationen satt i en separat case som man hade precis under skärmen. Detta för att man skulle kunna sätta burken på något osynligt ställe. Det var det första problemet då linuxinstallationen inte hittade CD-enheten då den var i den separata casen. Men detta löstes genom att koppla om lite.

Har provat och tagit ut alla överflödiga kort från datorn och då försöka mig på en installation, men det blir samma fel.

Har någon en idé på hur detta kan lösas?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skulle chansa på att din disk är pajj
testa o partitionera den o formatera den innnan du installerar linux...
Samt din beskrivining på felet är väldigt otydlig

Jag har testat att partitionera o formatera den innan installationen, gjorde ingen skillnad.

Jag ska prova igen o kolla exakt vad det stod... är det något annat du vill veta så säg till.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

skulle desutom rekomendera dig o skita i mandrake o Rh kör in Slackware eller debian

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

På vilket sätt försöker du installera?

SDCd: Hmm, förstår inte riktigt vad du menar. Om vi tar RH v7.3 så sätter ja i skivan, startar datan så att menyn kommer upp. trycker [enter] så den grafiska installationsguiden kör igång. Denna går ja igenom och gör allt vad ja ska göra. När den är slut o ja kommit till sista skärmen där det står typ "Om du nu går vidare finns det ingen återvändo, blablabla". Jag går vidare och i princip på en gång så hänger sig systemet. Hårddisken blir tyst, allt som hörs e fläkten.

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

OK. Har du laddat ned ISO filer, och i så fall har du verifierat att filerna inte blivit korrupta?

SDCd: Japp, de har ja laddat ner och jag har installerat de på en annan dator med samma skivor så de bör inte vara korrupta.

simsalabimMedlem sedan okt. 2001295 inlägg

Hej!

Jag tror du kan lösa det där genom att göra partitionerna med slackware's skivor och sen installera Red Hat. Så gjorde jag när jag skulle få bort w2k. Testa vetja!

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Vet faktiskt inte vad det kan bero på. Men jag skulle köra i expert mode (under RH, eller som nämdes ovan, köra slackware), kanske blir några konfilikter med grafikortet mm.

Det kan tyvär vara så många olika saker.. =(

Kanske ska prova med en annan disk. Kanske e fel på CD-romen, jag har varit med om att installationen har skitigt sig pga. cdromen.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)