webForumDet fria alternativet

Tips på Linux kompatibla grafikkort

12 svar · 507 visningar · startad av Tim

TimMedlem sedan jan. 2002115 inlägg

Jag ska bygga en dator så det skulle vara bra om Linux förstår vad jag har för grafikkort på den.

Jag tänker inte köpa något dyrt grafikkort.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

För vilken dist pratar vi om? Ett eller ett par år gammalt grafikkort, som var stort och bra då, borde inte kosta speciellt mycket nu - plus att de senare distarna som släppts då borde ha komp. med dem.

Gå till komplett.se och "bygg din egen dator","Athlon 333 DDR".

Kolla under grafikkorten och säg vad tror och tycker vad gäller kompabilitet.

Är det i Red Hat 7.3 som i Windows att man måste ha drivrutiner på någon CD-skiva för att få bättre en 16 färger.

När jag läser igenom installationsmanualen för RH 7.3 så nämns det ingenting om drivrutiner och cd-skivor i samband med videokorts konfigureringen. Det ända som nämns är att om Linux mot förmodan inte skulle hitta rätt grafikkort, så får man välja en snarlik kretsuppsättning från en lista och sen är det klart.

Tack...

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Här kan du kolla vad XFree86 4.2 har för stöd. Det är XFree86 som avgör vilka grafikort du kan köra, inte vilken dist av linux.

http://www.xfree86.com/4.2.0/Status.html

Lycka till

// xerox

Är det jag som är blind eller stödjer de inte Geforce 4? Annars var det en intressant länk.

NVIDIA

4.2.0:
Support (accelerated) for the Riva 128, 128ZX, TNT, TNT2 (Ultra, Vanta, M64), GeForce (DDR, 256), Quadro, GeForce2 (GTS, Ultra, MX), GeForce3, and Quadro2 is provided by the "nv" driver.

Hur som helst, ge gärna några rekommendationer på nya, bra och relativt billiga grafikkort som fungerar i Linux.

MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg

Tim > Nvidia har egna drivrutiner till XFree som finns på deras sida (nvidias alltså). I och för sig så fungerade de inte så perfekt på min dator/installation (aureal ljudkort som spelade mp3:a eller annat ljud samtidigt som man t.ex listade en massa filer i en konsoll i 'textläge' fick datorn att hänga sig, berodde nog mest på aureal drivern) men det var ett bra tag sen (6-7 månader).

Nvidia kort är nog nästan att räkna som standard idag. Finns det inte stöd för Geforce 4, så kommer det.

Tim: Du kunde läsa på länken vad som stödde vad.
Om du använder dig av Red Hat så finns det bra drivrutiner i RPM format att ladda er från Nvidias hemsida, väldigt enkelt att instalera.

Så nu har du all information du behöver.

Gå in på https://www.datorbutiken.se och leta reda på ett kort du vill ha, sedan så kollar du om det finns med på XFree86:s hemsida och kollar om det finns stöd för det...

Nått måste man göra själv också =)
Vi kan inte säga vilket grafikort du vill ha, i vilken prisklass mm.

Lycka till

// xerox

Allt verkar funka förutom Geforce 4 så jag tar och köper ett lite äldre grafikkort... tack för hjälpen.

Gefroce 4 funkar med nvidias drivisar =)

Men de e ju billigare med ett älldre.

=)

// xerox

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Annars fungerar ett Geforce 3 kort!

Bara en lite fråga till då. Om jag nu skaffar ett GF4 kort och RH inte hittar några lämpliga drivrutiner till det, vad händer? Frågar den efter drivrutiner på ex. CD eller, som det står i manualen, blir man tvingad att välja ett snarlikt kort ifrån en lista?

Alltså, hur går det till när man har ny maskinvara som inte är kompatibel vid en Linux installation?

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Alltså, hur går det till när man har ny maskinvara som inte är kompatibel vid en Linux installation?

Antingen så fungerar det inte alls eller så bara delvis, d.v.s. utan hårdvaruacceleration eller högre upplösningar. D.v.s. på samma sätt som Windows!

En ny dist som t.ex. SuSE 8.0 (jag har just installerat den och den verkar mycket lovande!!) kommer med nvidias egen drivare (nv) och ska därför fungera med ett Gf4´a kort redan från början.

/R

Men när man installerar nvidias drivisar så heter den inte nv den heter nvidia.

Man måste ladda ner nvidias drivisar, installa dom sedan så ska man ändra på några rader i XF86Config, sedan så är det rockenroll.

http://download.nvidia.com/XFree86_40/1.0-2960/README.txt

Här kan ni läsa exakt hur man går tillväga, här står även vilka kort drivrutinen har stöd för, den har stöd för geforce 4.

Här kan du ladda ner filerna:
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=linux

// xerox

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)