Tjena, detta med samba? Har frågat förr óch alla säger "öh, läs readme" men jag har läst den och hittar inget vidare bra information. nu undrar jag, någon här som vill och vet hur samba funkar till redhat7.1??? vill kunna använda det i ett nätverk för at se windows maskiner plus funkera som en dhcp och router server om detta är möjligt.
samba
16 svar · 469 visningar · startad av kalleballe-4
Vad jag vet så fungerar det bra, vad vill du veta?
Ska jag svara på hur man får igång samba blir det en roman. Jag föreslår att du installerar samba och läser boken "Using Samba" i html format. Den ligger i swat mappen.
okej
Tjena igen, drog en whereis samba och såg att den låg i /etc/samba men i den mappen låg bara codepages, imhosts och smb.conf. ingen swat
Ett smb.conf att starta med kan se ut så här:
[global]
workgroup = WORKGROUP
deadtime = 60
time server = True
preserve case = yes
[homes]
comment = Home Directory
browseable = yes
read only = no
create mode = 0755
[printers]
browseable = yes
Ändra WORKGROUP till namnet på din grupp.
va sa du nu, hur starta jag den sa du eller skulle jag editera den för att så damba att funka? hur vet jag vilken worgroup jag ligger i?
Workgroup/domain skall vara samma som du anger i din windows maskin men sätt inte att windows maskinen skall ingå i en domän utan i en workgroup. Samba klarar av domäner också men är lite mera krångligt att konfigurera.
För att starta samba:
I katalogen /etc/init.d (eller /etc/rc.d/init.d) bör du ha en fil som heter samba eller smb, om du har den prova då kommandot /etc/init.d/samba start.
Om du nu ger kommandot
ps -ax |grep mbd
så bör du ha minst en smbd och en nmbd process igång.
Hur gör jag för att ändra mitt server namn som för tillfället är det namn som jag får från min internet levrantör. vilken fil ska man ändra det?
okej tack
Förtydligande, du behöver enbart samba för att "se" windowsdatorerna och inte för dhcp/router-funktionen.
/r
"inte för"
Mera förtydligande :)
Samba är endast en "Windows server" för fil och printerdelning till Windows maskiner.
Har ingenting med DHCP eller router funktion att göra!
Det finns andra "unix" program för dessa funktioner.
Det försvann ett "inte"... :r
Nästa fråga...
kan man göra så att samba fungerar som domän server dvs att man i windows loggar in på ett NT domän (samba servern)...
Och i så fal hur gör man...
ps skriv inte kolla på support.linux.se för deras sida är nere.....
Finns i SAMBAS howto collection Kapitel 9
okej ska kolla det...