om min ISP går ner och jag får ett nytt ip...hur gör man då för att proftpd ska lyssna till det nya ipnummret? var tvungen att starta om proftpd...servern svarar men säger att den är offline. Apachen grejjar ju det automatiskt......
Ip i proftpd
9 svar · 226 visningar · startad av Skagget
Proftpd lyssnar som standard på 0.0.0.0:21 (i a f på slackware).
Testa kör netstat -tenl och Du bör där kunna se vilket IP-nummer proftpd lyssnar på.
Mig veterligen kan man inte ange vilket IP-nummer den skall lyssna på.
Du måste ha felkonfigurerat någonstans. Jag har proftpd på en server med dynamisk adress och det är aldrig några problem vid förändrad IP. Det är inte så att du har någon brandväggsregel som ställer till det? Alternativt någon <Limit LOGIN> i /etc/proftpd.conf???
/R
just nu har jag ingen Linuxburk alls...den dök imorse efter 19 dygn utan nått problem, kommer inte ens in i burken allt verkar vara borta, den vill köra fsck på root filesystemet och detta händer:
/contains a file system with errors, check forced.
/:
Inode 28220 has imagic flag set.
/: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
Är det bara att formatera om, eller har disken gått sönder?
Prova att boota upp maskinen på bootdisk och rootdisk eller via cd skivan.
Kör sedan e2fsck /dev/hd* och se vad den säger.
Rekomenderar dig starkt att istället köra reiserfs eller åtminstone ext3 för att slippa alla problem.
Skagget:
Gör som systemet säger åt dig, kör fsck manuellt på root-partitionen, ex. om root (/) ligger på hda1
Logga in med root lösenordet och ge kommandot:
fsck -y /dev/hda1
-y säger åt fsck att den skall svara ja/yes på allla frågor, har du inte med den så frågar den om den skall försöka fixa ev. fel.
GunnarD:
Jag testade det du skrev, den hittade några fel som den fixade till, startde om och nu rullar den igen!!!! men varför händer sånna saker? trodde Linux var stabilt....
Jodå den är stabil, men även den bästa kan krasha :h
Om man inte avmonterar en partition i unix på riktigt sätt så kommer fsck (windows motsvarighet är scandisk) på partitionen, oftast kan den fixa det mesta själv, men ibland går inte det utan man måste köra det manuellt.
jo..det är klart, men burken hade tydligen försökt boota om själv på nått konstigt vis...när jag kom hem från jobbet idag stog den i just det läget, den har som sagt varit igång i 19 dygn utan omstart men igårkväll blev det faktsikt ett problem jag inte haft förut...när jag skulle starta pine kom det upp Segmentation fault
vad nu det innebär...vet inte vad jag gjorde men efter ett tag funkade pine igen...kanske kraschen var på G redan då...imorse släppte webservern in mig så snällt men bortåt förmiddan hade ftpn dött och webservern var seg som sirap...den svarade men laddade typ bara 1 frame...men jag fick ju förklaringen när jag kom hem...nu har jag i alla fall tagit backup på hemsidan och databaserna =)