Jag kör slackware 8.0 på min burk, men jag har även XP installerat som huvudsystem. Problemet är att disken är för stor för att köa i fat, så jag kan inte komma åt disken som normal användare i linux, inte heller kan jag skriva. Men jag undrar om det finns nån möjlighet att ändra så att man inte måste va root för att bläddra på en ntfs partion? Vore bra om det gick på nåt sätt. Tackar för svar!
Vad jag har hört går det än så länge inte att mount:a NTFS-partitioner i Linux? Endast FAT16 och FAT32... Kanske inte stämmer, någon mer kunnig får rätta mig i så fall. :)
du måste kompilera in Stöd För NTFS först de ligger inte me från början
Samt du kan mounta den atomatiskt i fstab sen när den e mountad kan du blädra i den som vanlig användare...
Fins vissa säkerhets brister om vanliga användare kan mounta andra diskar som dom vill ....
Tänk på om du mountar en enhet så påvärkas den när du kör nått på /
så skriver du rm - rf / så raderas allt på din ntfs disk osså
Jag har kompilerat in Ntfs i kärnan och lagt den så den mountas jättre fint från fstab. Men, jag har en användare som heter Pacman, när jag vill komma åt den mountade Ntfs partionen så får jag inte tillgång mer än när jag är root. Kan tex inte spel nåra mp3:or när jag inte är root, lite olidligt.
mayday, menat du att jag ska sitta och kopiera alla tex mina mp3:or till min linux disk först, innan jag ska kunna lyssna på dem? Lite jobbigt kanske, men jag har löst allt detta med en ny hårddisk, så det spelar ingen roll nu.