TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg Jag satsar på att skapa ett dual boot system. Efter att ha läst igenom installationsmanualen för 7.3 så tycker jag det mesta verkar enkelt(jag är nybörjare), men en sak undrar jag dock över. Hur stor är chansen att RH 7.3 automatiskt hittar rätt "Video Card" och "monitor", utan att man behöver uppge info om dessa själv. För video card är inte det samma som grafikkort eller? Det krävs att man vet ens modell och ens RAM kapacitet. Tittar i moderkortesmanualen efter information om RAM kapacitet under video card utan att hitta något mer än detta:
Video:
GMCH chip integrated
2D/3D graphics
En annan grej jag undrar över är vad ni installerar för något typ av Linux system, "workstation" eller "webbserver"....
Kan man exempelvis installera Apache på en workstation?
En till fråga jag vill passa på att ställa är vad skillnaden mellan GNOME och KDE är?
Tack osv.
SDCdMedlem sedan jan. 2001712 inlägg När det gäller hårdvara är det alltid bra att ha så mycket kött på benen som möjligt. Eftersom du skall köra dual boot så har du förmodligen ett op på maskinen redan. Via det kan du ta reda på rätt mycket matnyttig information.
Vilken typ av installation du skall välja beror helt och hållet på vad du skall göra. Dock har jag för mig att en serverinstallation rensar alla existerande partitioner på datorn. Inte så lyckat om du har ett op som du vill behålla.
Det går alldeles utmärkt att installera Apache vid en workstation installation. Kryssa i valet att välja enskilda paket och markera sedan Apache. Annars kan du låta standardinstallationen genomföras och i efterhand installera Apache. Kom ihåg att skall du ha tex PHP så är det ett separat RPM.
Skillnaden mellan GNOME och KDE är i stort sätt bara utseendet. En del program finns för det ena och inte för det andra. Om du inte har det allt för trångt på disken kan du installera bägge två och sedan känna dig fram vilket som du gillar bäst. Själv använder jag mig av KDE och gillar det skarpt.
Det gäller bara att få en känsla för feeling :)
TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg När det gäller serverpacketet tror jag du har fel när du säger att alla partitioner raderas om man väljer det. Eftersom det inte nämns något om det i installationsmanualen.
Om vi säger så här istället, vad kan man inte göra om man väljer workstation till skillnad från server installation?
Hur ser man då vad man har för video card och video card ram på datorn från Windows?
SDCdMedlem sedan jan. 2001712 inlägg Du har rätt när det gäller serverinstallation med 7.3. Det jag kom ihåg var från 7.1 och där raderades alla existerande partitioner.
7.1 manual
När de gäller de olika installationsmetoderna är de beskrivna info.här
Om du använder enhetshanteraren i windows kan du ta reda på vilket kort du har. Sedan är det bara att söka på nätet efter mer specifik info.