webForumDet fria alternativet

Mandrake vs RedHat

24 svar · 448 visningar · startad av SDCd

SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg

Jag har en äldre PC som jag tänkt att använda som lokal Apache server i hemmanätverket. Är det några större differenser mellan dessa distar om man skalar bort allt fancy pancy? Är någon av dem att föredra, eller är det så att man skall titta på någon annan dist som kanske passar bättre på en gammal burk?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Körde RH först men gick sedan över till Mandrake av 2 anledningar.

1. RH vill ha betalt/registrering för sin uppdaterings funktion, Mandrakes är gratis
  2. Många hackers/crackers har siktat in sig på RH (MS syndromet) och letar fel/buggar i deras system.

Skiljer sig verkligen RH och Mandrake så mycket att säkerhetshål hittade i RH inte går att hitta i Mandrake?

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Webserver på lite äldre hårdvara? Då är min rekommendation Debian!! :i Installationsförfarandet är kanske lite knöligare om man nu är van med RH/Mdk, å andra sidan har du mycket större möjligheter att påverka vad som installeras.

Jag har satt upp en server åt min bostadsrättsförening. Burken är en 486/66 Mhz med 20 mb ram som kör Debian 2.2r6... Ok, det är ingen raket men fungerar ypperligt!!

Lycka till!!

/R

Det kan ju vara ett alternativ. När det gäller knöligheten så vet man ju var man kan vända sig för hjälp. ;)

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

slackware är annars en favorit för egen del, kör det bla. på en 486:25mhz.

kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg

Håller med.
Jag hade valt Slackware

Tack för tipsen. Provar nu Mandrake eftersom jag har det på min arbetsstation. Får se hur länge det dröjer innan jag inser att ni andra hade rätt :)

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Ska du ha säkerhet ska du inte välja dist utan lära dig patcha dom
samt Det stabilaste av alla linux är Debian men de kräver dock att du kan lite ... specielt under install

Samt du behöver inte Välja bort massa fancypanct som du kallar de bara låta bli o köra de

sailsoftMedlem sedan juli 2001225 inlägg

vilket leverantör ?

jag ska köra igång en linux-webbserver, vad ska man använda, red hat, corel m.m. Finns ju nackdelar och fördelar med de flesta.

Någon med tips ?

Mandrake eller RH om du vill ha ett snyggt installationsprogram.

Debian eller Slackware om du är en van *nix användare

Jag vill bara ha en webserver med apache, bra brandvägg, mail och ftp. Finns det någon produkt som är bäst och enklast ?

Funderar starkt på red hat, men bör man köpa deras professionella eller vanlig paket?....finns ju massor med program... med...

Allt det du räknar upp finns i det minsta RH-paketet.

Skillnaden mellan dom oilka paketen är längden på supporten och vilka demo av kommersiella program som följer med.

Så räcker det du räknar upp så kan du ta hem iso filerna och bränna själv eller köpa den billigaste paketet.

ok, det låter bra. Men vart laddar jag hem dom då ?

Hmm...kollade lite snabbt vad det fanns, vad är det för skillnad mellan:

* "Red Hat Linux 7.0 Standard Edition for Windows "

och

"Red Hat Linux 7.0 Professional Server for Windows ".

..varför står det "for Windows" ?

ISO för RedHat: http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat/redhat-7.3-en/iso/
ISO för Mandrake: http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/iso/

Vad "...for Windows" står för vet jag inte, kan vara en sälj gimmik, så att man skall förstå att man kan köra windows och linux på samma disk?

he he...en dum fråga till...jag laddar ner filerna...bränenr ner dom på en cd....kör någon installationsprogram eller ?

Har du ställt in CD:n?
Hur brände du ner filerna? Låt CD-brännarprogrammet ta hand bränningen, alltså bränn inte ner dem som en vanlig fil via brännarprogrammet. Hmm, lite luddigt. Jag högerklickar på filen och väljer SPELA IN TILL CD. Gjorde du så?

tja...ska jag sätta i cd´n vid start...och så körs installationsprogrammet automatiskt eller ?

hmm....vilken av filerna ska jag ladda ner ? SRPMS eller i386 ? Bara 1 fil får ju plats...?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)