webForumDet fria alternativet

Kopiera användare?

Linux & BSD

3 svar · 352 visningar · startad av Chavez

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har hela tiden kört med root som användare när jag jobbat i Linux. Nu får jag förmaningar var jag än kommer på Internet att inte göra detta pga säkerheten, vilket förmodligen är rätt.

Så jag skapade en ny användare som jag hade tänkt och använda, men oj vad jobbigt. Massa lösenord, internetkonto-uppgifter och liknande har jag ju knapprat in en gång för root. Vill inte göra det en gång till.

Så jag skulle vilja kopiera root användaren till en annan användare med enda skillnaden att den nya användaren inte har fulla rättigheter på samma sätt som root. Var lagras all information som rör användaren? För det är väl inte bara i home? Eller det kanske det är? Räta gärna ut mina frågetecken :)

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

För vanliga användare ligger oftast sådan information lagrad i diverse filer under /home/användarnamn. Men inte nödvändigtvis för root. Där är /root vanlig som hemkatalog (kan variera mellan distar). Det finns nämligen fördelar, säkerhetsmässigt sett, att inte ha roots hemkatalog på samma partition som övriga användare.

Medlem sedan maj 20001 953 inlägg

Så all användarspecifik information för root ligger i /root ?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

/root är hemkatalogen för root, så den mesta användarinfon borde finnas där. Det är ingen garanti, dock, även om det är mycket sannolikt. De flesta applikationer brukar spara inställningar i .kataloger i hemkatalogen (ls -d /root/.* t.ex.)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)