webForumDet fria alternativet

NBPL - frågor

3 svar · 179 visningar · startad av Tim

TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg

NBPL = NYBÖRJARE PÅ LINUX

Jag vill veta om jag tänkt rätt, det är allt.

Jag har en formaterad 10 gb's disk.

1. Jag skapar två partitioner c: och d: med hjälp av FDISK.

2. Jag installerar Windows ME på c: från CD

3. Jag installerar Linux Red Hat på d: från CD

4. Jag vill få upp en ruta när datorn startar som frågar vilket OS jag vill köra. LILO är något jag har hört talas om. Detta tillhör Linux, hur gör jag för att aktivera det? Jag mistänker att jag bara har en chans på mig att aktivera det, dvs, under installationen av Linux.

Ser ni några potentiella problem i detta förfarandet?

Vet ni någon bra sida med relaterad information. Eller någon bra nybörjar bok.

Tack!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Njae.. :)

1. Du skapar en partition med FDISK (dos/windows versionen) för WinME, lämna resten opartitionerat. MS FDISK kan inte skapa linux partitioner.
  2. Installera WinME
  3. Installera Linux på den opartitionerade delen, linux har en egen fdisk som körs i installations programmet
  4. dom vanligaste dist. (RH, SuSE, Mandrake ...) känner av att du har WinME installerat, och installerar en boot manager (LILO är en variant) där du kan välja windows eller Linux när du startar maskinen.
TimMedlem sedan jan. 2002120 inlägg

Mycket hjälpsam information.

Jag kan som sagt inget om Linux så jag lär behöva någon form av manual när jag installerar och använder mig av det.

Jag har sett att det finns Linux boxar att köpa. Ingår det vettiga nybörjarmanualer i dom, eller bör man köpa en bok tycker du?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Kan bara uttala mig om RH (en äldre version) men där ingick installations manualer som borde räcka för att installer även för "nybörjare", skulle förvåna mig mycket om inte dom andra dist. har liknande böcker om man köper paketet.

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb