Hej!
Jag tänkte lära mig lite Linux och har några frågor gällande det.
Den burk jag tänker använda är en 200:a med 96 i ram och 3.2 G hårddisk.
Det jag skall använda Linux till är att köra Apache,MySQL, Perl och PHP.
Fråga #1:
Vilken dist av Linux är bra att börja med? Och vilken passar bäst på den maskin som jag har?
Fråga #2:
Jag har hört att Linux inte kräver lika mycket av maskinen som Windows gör.
Gäller det alla distar?
Fråga #3
Om ni har svarat på fråga #1 Vet ni vart man hittar just den disten för nerladdning?
Vilken Linux dist skall jag ha?
11 svar · 410 visningar · startad av nordan
#1: Det spelar ingen roll egentligen, då det verkar som att du ska köra en server. De flesta promptar är likadana. ;)
#2: Nej, Linux kräver inte lika mycket om du kör utan X. Med X så är det väl hugget som stucket på en så pass gammal maskin.
#3: På http://www.sunet.se hittar du de flesta att ladda ner.
Den främsta skillnaden ligger i hur mycket arbete man måste lägga ner på administration, och vilket arbete. Personligen tycker jag att Debian är hemskt bekvämt, men å andra sidan lär man sig inte så mycket om man har det bekvämt ;)
Kan jag köra utan X och bara anväda det när jag vill kolla på en webbsida i en läsare och liknade?
Du kan starta/avsluta X precis när som helst utan att det påverkar det övriga systemet. Faktum är att du inte ens behöver X för att surfa webben, w3m och lynx finns ju :e
Man måste väll inte ha linux burken som en server för att man skall kunna Apache MySQL m.m.
Jag skall bara ha den hemma för att test program som jag har skrivigt i perl och phpsidor.
Öhh... nu tror jag att det är lite förvirring mellan oss, men burken blir per definition en server om du startar Apache. Eller X, för den delen.
Oki
Då testar jag med RedHat då är det en bra dist att börja med?
RedHat är toppen som första dist ( Jag har själv iofs inte kommit längre... ;) ), de har bra manualer och en enkel installation. :)
Oki Nu har jag installerat RedHat
Och när man startar maskinen så är det som ett stort dosfönster :)
Jag vill ha det så men en fråga är när jag kolla på RedHat i en annan maskin så var det helt annorlunda utsende än vad jag har här.
Finns det olika sånna dosfönster eller?
På det andra kändes det mera som man kunde byta typsnitt bakgrundsfärg och liknade.
Heter det dosfönster eller är det detta som kallas för shell :q
När man nu arbetar här i från asså med icke grafisk miljö kan man då bara starta netscape eller någont annat program för att kolla på den websida man gjort? utan att skriva startx
Kom på en sak emacs ser oxå annorlunda ut här den var grön på den andra maskinen har jag för mig.
Den andra maskinen kör säkert med framebuffer för att kunna visa högre upplösning i textläge. Det låter som du har samma stuk på texten som när datorn bootar??
Heter det dosfönster eller är det detta som kallas för shell
Nja, inte dos fönster i varje fall. ;) Kalla det hellre för konsoll som kör ett shell ~ bash = en kommandotolk.
Om du vill starta netscape måste du ha en Xserver igång (startx) som tar emot netscapes vädjan om en "skärm". Har du inte det får du ett felmeddelande om att inga skärmar hittas.
Kom på en sak emacs ser oxå annorlunda ut här den var grön på den andra maskinen har jag för mig.
Det är bara att börja vänja dej. ;) Linux kan se ut nästan hur som helst. Man kan konfigurera ner till minsta detalj tillskillnad från ett annat inte helt okänt O$.
/Roger
Japp det är samma stuk som när jag bootar upp :-)
Kan man ändra på den utsendet?
Är det så man brukar köra Linux i en icke grafisk miljö?
Jag körde igång startx så att det vart grafiskt gränssnitt.
Där är EMACS grönt :)
Jag skulle vilja ha det så att det ser ut som teminalfönstert när man har loggat in på ickegrafiskt går det?
hmm så det går inte att stata Netscape från det läge som är när man bootar upp?