SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Det verkar som de flesta här har fått Freesco och rulla smärtfritt. Dock gäller det inte mig. Jag får ingen kontakt med det lokala nätverket, trots att jag tycker jag konfigurerat efter alla konstens regler.
Vad jag kan se fungerar bägge nätverkskorten eftersom jag kan pinga externa adresser från Freescoburken, oavsett vilkent kort jag kopplat nätverkskabeln till. Däremot kan jag inte pinga någon intern IPadress.
Jag kör ingen intern DHCP utan fasta adresser.
Om jag kopplar en kabel mellan Freescoburken och hubbens UPLINK tänds ingen diod, men om jag kopplar till en av de andra portarna på hubben tänds diod.
Nån som har några hjälpsamma idéer?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Vilket ip-nummer har du gett till det nic som sitter mot ditt interna nät. Sitter de andra burkarna på samma nät, t.ex.192.168.1.x. eller 192.168.0.x.
Vad får du för resultat om du skriver 'ifconfig' i freesco??
Om jag kopplar en kabel mellan Freescoburken och hubbens UPLINK tänds ingen diod, men om jag kopplar till en av de andra portarna på hubben tänds diod.
Så länge du använder dig av kabel med rak koppling är detta helt i sin ordning.
/R
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Har satt Freesco till 192.168.0.1 och arbetsstationen till 192.168.0.10.
Med ifconfig hittar jag båda korten. Är det nåt speciellt jag skall hålla utkik efter vid ifconfig?? Såg till exempel att båda korten har samma BaseAddress, spelar det nån roll?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Japp, det spelar stor roll. Du har en hårdvarukonflikt, det är ok att dela irq men inte i/o adress. Är det ISA eller PCI nätverkskort? Om det är PCI, prova att byta plats på något av korten i datorn. Är det ISA, stäng av plug-n-pray och konfigurera manuellt!!
/R
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Det är ISAkort som jag har i burken. Hittar inga inställningsmöjligheter iBIOS för PnP. Kan det vara så att mitt BIOS är för gammalt för att stänga av det?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Har du inte en diskett med ett program för att ändra i/o och irq till nätverkskortet? Vet du vad det är för sorts kort du har? Har du något annat nic tillgängligt att prova med?
Om du har PCI platser lediga datorn skulle jag rekomendera att du skaffar ett sådan kort istället, kostar inte mer än en dryg hundralapp. ISA kort är skräp. :x
/R
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Detta är en gammal 486 som stått och skräpat som jag tänkt få användning för. Korten är 2 stycken 3COM kort som legat och skräpat. Det är alltså till nätverkskorten jag skall försöka hitta nån utility för att justera i/o och irq? Det är inget jag gör i BIOS?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Precis, eftersom det är 3com bör du kunna hitta det på deras websida. -Nej. det är tyvärr inget man kan göra i bios. ISA kort lever sitt eget liv, till förtret för oss datoranvändare. ;)
/R
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Nu har jag efter diverse bök bytt ett av ISA korten till ett annat. Resultatet av detta är att det ena kortet har adress 0x300 och det andra har 0x310. Tyvärr har jag fortfarande ingen kontakt med nätet från arbetsstationen. Detta är läget:
Jag har kopplat ADSL-modemet till 486:an. Från 486:an till UPLINK på en hubb. Sen är arbetstationen ansluten till hubben.
Jag kan inte pinga lokalt.
Jag kan pinga min ISP från 486:an, oavsett vilket kort jag har nätverkskabeln i. Betyder detta att jag fortfarande har en krock?
Vad har jag gjort galet? Är det Freesco som jag konfigurerat fel eller är det fortfarande ISA korten som spökar?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Hej igen.
Du ska inte använda uplinkporten på hubben. Det interna nätverkskortet på freescoburken och dina arbetsstationer sitter på samma nät 192.168.*.* och då ska du inte "uplinka". Om du absolut vill ansluta freescoburken till uplink måste du använda en korsad kabel, d.v.s. korsad kabel i uplink blir en rak koppling.
Att du kan pinga oavsett var du har kabeln låter lite besynnerligt. Det behöver dock inte betyda att du har någon konflikt.
/R
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Det jag inte blir klok på, är att jag kan pinga ut på nätet från bägge korten. Jag tycker jag har konfigurerat enligt alla konstens regler. Själva konfigureringen är ju väldigt rak och självförklarande. Vad kan detta bero på?
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Har fortfarande inte fått snurr på detta. Nu har jag dock kommit så långt att jag kan pinga ISP från endast det ena kortet. Har provat att konfigurera lokalt med både statiska IP och DHCP. Får ingen kontakt mellan datorerna. Nån som har några felsökningstips?
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg Det här var tydligen en hård nöt att knäcka. ;) Varför inte prova att installera om allting från scratch. Annars har jag inte så många förslag. Konfigurationen är som du säger ganska rak och självförklarande men ibland kan man skriva fel någonstans och det är nästan lögn att hitta det.
/R
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Jag börjar misstänka att ISAkorten ligger för nära varandra i adresser. Skal prova att dela på dem ännu mer och se vad som händer.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Du har satt up den som en router och inte som en brygga (bridge)?
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Japp, den är konfigurerad som en router. Bifogar sysreport om det kan bidra till att nån kan hjälpa mig att förstå problemet.
Har även provat att flytta ett av ISAkorten till 0x320 för att de inte skall ligga så nära varandra.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Verkar som jag matat er med lite fel information här. Jag kan inte pinga min ISP heller. Trodde att jag fick svar men jag får samma resultat även om jag inte har nån nätverkskabel ikopplad. Måste gjort nåt generalknas.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Tänkte bara meddela att jag fått denna att fungera nu.
Det hela visade sig orsakas av en trasig nätverkskabel och en hubb med PMS.
Ett par tips för den som sitter i samma båt som jag.
Se till att skaffa programmet 3c509cfg.exe och stäng av PnP.
Använd det programmet för att prova olika I/O och IRQ. Detta är lite av magi. Det enda som man egentligen behöver hålla koll på är att man inte får några konflikter med andra saker i burken.
Genom att prova både eth0 och eth1 som primary NIC i setup och sedan pinga en extern host med namn kan du kolla att du har 2 st fungerande kort.
Lita inte på din hårdvara... Mina problem berodde på att jag litade på att de saker jag använt i ett liknande scenario för ett par veckor sedan, var felfria.
Hoppas dessa tips kan hjälpa nån i framtiden.
Tack till er som kommit med förslag i detta ämne!
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg :birp Snyggt jobbat grabben... Början till en freesco faq?
/R