ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hej!
Jag vet att detta ämne vart uppe tidigare. Men jag får det inte och funka. Hört kommandot (programmet) sndconfig, det funkar inte. Inte heller sndconf. Vart konffar jag allt? Helst ett verktyg som hittar "kortet" automatiskt, kruxet är att jag inte riktigt vet vad jag har.
Det är integrerat ljud på ett Abit-moderkort. Mer vet jag inte.
Tack på förhand!
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Jag tror att det gäller rättigheter med ljud i slack .. typ bara root ..
den som vet får gärna rätta mig ..
Det har någ både med rättigheter och configuering.
(blir osäker på om devicen är rätt)
/dev/dsp
har oftast bara root skrivrättigheter till.
Men att ljudet inte funkar har nog med configuering.
/etc/rc/rc.modules
här kan man avmarkera # framför drivrutiner för vissa kort.(om du har med dem som moduler i kompileringen av kärnan).
Jag har inte använt mig av nått sndconf program för att fixa till ljudet.
Sök på tillverkarna av moderkortets hemsida .. efter namnet på ljudkortet.
Lycka till.
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg /dev/dsp kräver 777 om alla ska kunna använda ljudkortet :)
Razorfish:
Det är väl om andra användare en root ska kunna använda /dev/dsp ?
// xerox
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg ja, alla är ju andra användare med :)
zaltMedlem sedan maj 20021 inlägg Jag brukar (om man kör en box som har fler användare och inte vill att samtliga ska tuta igång ljud på din burk) helt enkelt att skapa en ny grupp, t.ex "sound", och sedan lägga alla de som ska ha ljudaccess i den och sedan bara chmod/chgrp dsp och mixer.
t.ex;
editera /etc/group och lägg till dina users kommaseparerade för sound (eller kör 'groupadd sound')
$ chgrp sound /dev/dsp* && chmod 750 /dev/dsp*
$ chgrp sound /dev/mixer* && chmod 750 /dev/dsp*
summan av kardemumman blir att root och soundgrupen kan leka på, andra kan inte.
märk väl att utan rätt modul inkompilerad/modprobad så har du det rätt tyst i högtalarna ändå, du lär få felmeddelanden när du försöker accessa dsp.