ZreoXMedlem sedan juli 200159 inlägg Hej.
Jag fullkomligt avgudar texteditorn TextPad :). Tyvärr finns den bara för windows (verkar det som).
Så där sitter man i Linux och använder sig av VI (dels för att jag kan arbeta i den och dels för att den finns tillgänglig).
Vad jag letar efter är en texteditor som är ungefär som TextPad men för linux. Den ska ex stödja syntax highlightning och KDE miljö.
I och med att den är KDE vänlig ska givetvis cut/copy/paste gå efter ex windows layout (ctrl+c etc) .
Finns det här ?
Kom nu inte med tips om att använda Emacs eller pico :)
Som sagt... har levt med VI nu och är trött på tusen- kommando styrda editorer utan vill ha en enkel men trots allt snabb och utbyggnadsbar editor... Emacs kanske hade fungerat men testade programmet och tyckte inte det verkade fungera i kemin mellan mig och Emacs.
Annars är min linux miljö komplett!
Så detta är den sista länken till windows känns det som... Går den att sudda ut ?
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg En editor som jag kört på unixmaskin är JEdit. Krävs en hyfsad burk för den är skriven i java. Annars är den ok.
http://www.jedit.org/
med en bra .emacs så blir den editorn riktigt trevlig :D (även om VI är bäst, efter som den är UNIX standard.)
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg nedit
nedit (http://www.nedit.org
är heltrevligt.
vad är det för fel på Pico :q
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg
Ursprungligen av Jörgen HP vad är det för fel på Pico :q
Det ingår i pine paketet, och är inte riktigt fritt. Det är därför som det inte finns med i debian distributioner. Är det bara en texteditor vi :D vill ha (och gillar pico) ska man prova "nano" som är en remake av pico och helt fri.
/R
Det var mer ett skämt från min sida. 4 editorer i linux som är värda att titta på:
GNU EMACS
Inte direkt användarvänlig men innehåller däremot många funktioner. Bl a stöd för hightlightning.
VIM ALPHA
Hög tillgänglighet, finns nästan till alla distrubtioner. Dessutom många och ganska avancerade funktioner. Inte heller användarvänlig.
GNU NANO
Användarvänlig med bra menyer och menyval. Inte lika avancerade funktioner som de 2 ovan. Men det är en effektiv och snabb editor till både programmering och texteditering.
JOE
Är egentligen flera editorer i en. Användarvänlig med bra funktioner för både programmering och texteditering. Inte lika avancerad som VIM och EMACS.
NANO är den jag använder vid programmering och vid snabba små uppgifter blir det PICO.
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg
Ursprungligen av Jörgen HP NANO är den jag använder vid programmering och vid snabba små uppgifter blir det PICO.
Är det här också ett skämt eller är det jag som inte fattat vad skillnaden mellan de två är?? §jr
Annars en bra guide till unix editorer! Personligen anväder jag mest vi, dock utan att satt mig in i alla funktioner ännu. Ska försöka lära mig yank någon gång. Nu blir det klipp och klistra med musen i stället. Användarovänligheten i vi är nästan lite av charmen. :)
/R
:wq
Är det här också ett skämt eller är det jag som inte fattat vad skillnaden mellan de två är??
Njea, det är mer en smaksak och en vana skulle jag tro.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Herregud, era mesar, Emacs är det som gäller... :stud ;)