reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Har nyss lagt in Rootlinux på en bärbar (Compaq Armada 1750).
Problemet är att numlock aktiveras vid starten så när jag ska skriva 'o' när jag ska logga in som 'root' så blir det en sexa (6) istället.
Och trycker man på numlock så blir det bara et par tecken i loginraden.
Jag orkar inte installera om och prova alla olika tangentbordslayouterna tills den rätta dyker upp.
Så, är det nån som vet vilken det är? Har testat 'unknown' och den vanliga svenska...
Numlock
Kan du inte gå in i bios och disabla numlock vid uppstart?
reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg Redan testat båda med avaktiverat och aktiverat med samma negativa resultat......
Det värsta är att hela datorn är låst så att säga.
I Rootlinux är man tvungen att skriva lilon själv och eftersom jag inte kan komma in som root kan jag inte lägga in Windowspartitionen.
Provade t.o.m. med fdisk /mbr men utan bra resultat....
Verkar som jag får ta till den desperata utvägen att formatera om disken :(
Jag vet inte hur Rootlinux fungerar, Har du någon annan user på systemet som du kan logga in som?
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Testa att logga in som "single-user" genom att i lilo skriva "linux single".
Om din linuxinstallation inte kallas linux i lilo (vilket den dock brukar) så byt ut "linux" mot det som du brukar skriva för att boota linux.
Om du kommer in då så ska du ha root rättigheter och kan alltså fixa till det med att boota windows i alla fall...