ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hej!
Tycker att hastigheten i mitt X är lite sisådär. Finns det några standardsaker som man kan göra för att snabba upp saker och ting? Eller är det bara att starta upp och kompliera om allt så att det anpassas efter min processor etc?
Kör Slack 8.0, om det spelar någon roll.
Tjenare..
Satt och pillade lite igår med XF86Config .
Vid configuration av XF86Config med verktyget xf86config så får man möjligheten att välja hur mycket minne man har på grafikkortet.
Men när man sedan kör X så har systemet inte tagigt bort # framför värdet i XF86Config.
Vet inte om det bara är så för vissa distar, har sett det under slackware 8.0 och FreeBSD (vet om att det inte är en linux-dist)
När jag fick tillgång till mitt minne på grafik kortet så var det en stor förbätring.
Jag har haft problem under X förut, just med prestanda. Men det hade inte med X att göra, hade inte DMA aktiverat på min hdd, när jag aktiverade det så flöt allt på hur bra som helst.
Testa att köra:
testparm -t -T /dev/<hdd:n>
Så får du se vad hur har för hastighet till hdd:n
Prova sedan att köra
testparm -d1 /dev/<hdd:n>
Då aktiverar du dma.
Prova sedan med det första testet och kolla om det vart någon skillnad, om jag så hade du inte dma aktiverat.. du måste köra testparm -d1 varje gång du startar upp boxen....
Lycka till.
hmm, tror att jag har sakt fel här..
Det där med att X inte skulle läsa in video minnet, det stämmde visst inte.. satt och labbade lite hemma, sorry. Fick ett bättre resultat på bärbara bara för jag kör med virituellt minne på grafikortet.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Har just lyckats klämma in Debian och XFree86 (jodå) på en bärbar 486 25MHz / 4MB RAM / 120 MB HD / Noname VGA grafikkort (16 gråskalor) med 256 KB grafikminne.
Så vad klagar du på!! ;)
Ville mest testa om det gick. Är ju inte precis njutbart (ganska väntat). :)
ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg Hohoh Robban, nja. Vill la kanske inte byta med dig. Men tycker jag skulle kunna få ut mer av min 900 Thunderbird / 256 Mosel minnen / 64 mb Geforce 2 än jag känner att jag får.
Men KDE/Konqueror kanske är lite allmänt slött?
Hjälper det inte och kompilera om kärna/X för sin egen processorarkitekur då? Eller är det mera jobb än "betalning"?