Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Jag har just nu två partitioner, C och D. C är fat32, D är ntfs.
C tänkte jag ta bort och installera linux istället. Tidigare låg windows 98 på C. På D ligger w2k.
Nu har jag några frågor:
när jag tar bort C-partitionen, kommer ntfs-partitionen (D) att flyttas ner och bli C? har en känsla av att mina installerade program inte kommer att gilla det :e . Ska jag då kanske skapa en "dummy"-partition på 1 meg som kan vara C?
Jag vill kunna dual-boota mellan w2k och linux. Hur ska jag göra då? har för tillfället w2k-bootloadern.
Jag tänkte installera linux över FTP, men mitt nätverkskort är ett PCMCIA (PC-card kanske det heter numera ;)) och tidigare när jag installerat linux (RH 6.2) så har installationsprogrammet inte kunnat hitta den... kan iofs bränna en CD, men det är ju lite jobbigare :p . vad ska jag göra för att RH's installationsprogram ska hitta mitt kort? tänkte installera RH 7.2..
Tack på förhand!
Hej peter_B .
Om du tar bort installationen med win 98 , så kommer du även att ta bort boatloadern för win2k.
Win2k måste ha skrivrättigheter vid bootsektorn, så det du kan göra är att skapa en boot partition på 10 mb som du aggerar C: .
Enklast är att du lägger win2k på C: och har linux efter win2k.
Man kanske kan spara boatloadern på en floppy, men av egen erfarenhet så blir det problem om man ska ha linux före windows.
Angående ditt nätverkskort, så tycker jag att du ska söka på google, efter information.
Lycka till.
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg allt verkar ha ordnat sig nu:
jag krympte C-partitionen med fips och lade in 2 nya partitioner i mellan (ext3 och swap)... fick ändra i w2k's bootloader så att w2k laddade från partition 4 istället för 2..
installerade lilo i linuxpartitionens bootsektor, dd'ade ner den till fil och lade in ett till entry i w2k's bootloader.. voila ;)
det tog typ en dag att läsa mig till detta och fixa det.. ;)