webForumDet fria alternativet

ComHem (favorit i repris)

Bredband & telefoni

2 svar · 142 visningar · startad av nanne

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg
Frågan#1

Jag hade Tele2 bredband förut och nu har jag flyttat och skaffat ComHem. Det funkar skitbra när jag har det på min arbetsdator. Men när jag pluggar in kabelmodemet till linuxservern så händer noll. Jag kommer inte ens åt startsidan från linuxmaskinen (däremot så kommer jag åt linuxburken från min arbetsstation). Kan inte pinga 10.0.0.6 som är loginsidan. Däremot så funkar det utmärkt om jag pluggar in kabelmodemet i min windowsmaskin. Men jag vill ju kunna dela med mig med uppkopplingen!

Dåhär ser min conf ut.

eth0: (lokalt)

IP: 192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0

eth1: (mot internet)
Inställt som DHCP.

Gateway (enabled)
192.168.0.1

Firewall är PMFirewall

Vad ska jag göra för att få det att ens funka ut på nätet på burken?
Misstänkte först att det berode på att eth1 får samma nätmask som eth0 men det verkar inte vara så.

*förvirrande*

Tack på förhand

------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

Medlem sedan feb. 20022 inlägg

Har liknande prob. med Telias adsl, har kommit fram till att telia kör med halvduplex och jag får inte mina kort (har testat många isa kort) att funka rätt men sätter dom in en win burk så går dom bra, nu kör jag en PCI kort in min gateway och det funkar bra för dom ställer in sej själva på halv/full duplex /10/100mbit
kan vara nåt liknade prob. som du har åxå

Förresten, du spärrar väl inte 10.x.x.x i ditt firewall script? en del gör det för det är inte igentligen "riktiga" i-net adresser, hade det problemet ett tag åxå på mitt script

[Redigerat av cyrys den 05 feb 2002]

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag har två ganska nya PCI kort i min burk så (DFE 530+) det är nog inte duplexfelet. Men jag kollar mina conffiler. Vilka filer är det som jag ska kolla i? Bra att veta ifall jag glömmer bort nån och börjar svära

Det var precis så som ni trodde. Den spärrade 10.0.0.0 adresser. Så nu funkar det!
------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

[Redigerat av nanne den 08 feb 2002]

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)