SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hej!
Jag har tänkt sätta upp en Linux-server som web- och FTP-server - samtidigt som den agerar brandvägg.
Så här jag tänkt mig det nu:
Sätter upp server, kopplar upp mot internet med ett nätverkskort, använder det andra som gateway-kort och för att dela ut ett nät mot mina andra datorer. Sätter upp en FTP-server ( som endast jag har tillgång till, där jag kan browsa hela mapphiearkin ) och laddar via någon annan dator ner de filer som behövs för att sätta upp den webserver jag ska konfigurera. Tankar sedan över dem via FTP:n till servern där jag kör dem och installerar allt.
Men så kom jag och tänka på; Kan man inte ladda ner filerna direkt från servern? Måste jag ta omvägen via en annan dator?
Jag använder alltså inte X, då skulle det ju inte varit några problem. ;)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Du kan använda FTP-programmet lftp eller wget följt utav länken till filen.
/r glömde wget ;)
------------------
- Razofish a.k.a. Per
[Redigerat av Razofish den 15 jan 2002]
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ah, great! Tack! :D
Märkte nu att min CD-läsare på den gamla, sketna burken är helt paj. :x
Hur ska jag då gå till väga?
* Göra en diskettinstallation av en Linux-dist och sedan köra in resten via nätverket.
- Kan man göra så? Vilken dist bör jag välja då?
* Skita i det och köpa en ny burk/nya komponenter.
- Kan ju bli dyrt, och det vill jag helst slippa. :)
Vilket förslag föreslår ni? Kom gärna med lite tips&trix! :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Den enda distro jag känner till som går att installera via disketter är Slackware.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg De flesta linuxdistar går att installera över nätverk, du behöver bara skapa en(eller några stycken) installationsdisketter.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Inte kom ni med några tips eller trix. ;)
Tack för svaren ändå, då förstår jag att det är alt. 1 som jag ska köra på, vilket jag också trodde från början...
czw> Joo, den har jag faktiskt kollat in. Måste väl sätta in mig lite mer i det för att hajja vilka filer som man ska ha. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Måste väl vara vettigast att sätta in en ny CD!!
Kan inte kosta många spänn.
Jmfr med arbete med disketter och sånt.
------------------
GvdsSfdtTddv.
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Debian är underbart att installera över nätverk/Internet ;)
------------------
- Razofish a.k.a. Per
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Debian är underbart. Punkt. :e
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Måste väl vara vettigast att sätta in en ny CD!!
Kan inte kosta många spänn.
Jmfr med arbete med disketter och sånt.
Nja, det här är ju inget stort projekt direkt, så det skulle vara gladast om man kunde installera utan att behöva köpa nya komponenter. :)
Det är till mitt eget lilla nätverk här hemma bara...
Debian är underbart att installera över nätverk/Internet
Hur funkar det med disketter? Går det med Debian? För med SuSE går det tydligen inte... Så det verkar som att det endast är ett par distar som går att installera så. :l
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg I min bärbara fanns ingen CD så jag gjorde installationen via nätverket. Det borde väl vara det enklaste alternativet? I detta fallet var det Slackware men stödet borde finnas i de flesta distrubitioner. Någonstans på skivan brukar man ha möjlighet att skapa sin bootdiskett och då finns ofta olika att välja på. Kolla om det inte finns någon som lägger till stöd för nätverket, i annat fall kan du kanske "låna" en CD från en annan dator i nätet?
cyrysMedlem sedan feb. 20022 inlägg Jag kör med Clarconnect funkar bra för mej installerade det via nätverk behövde bara en bootdiskett, du hittar det på clarconnect.org, redhat baserat klar gateway, med apache, proftpd, samba server, webgränsnitt för vissa inställingar, snort för att logga intrång m.m.
lätta att komma igång med och alla rpms till redhat går att köra på den.