Tja ..ba ..
Jag e en riktig linux-nörd måste jag få erkänna, jag tycket att allt som har med linux att göra är guld.
Jag har en linux-box som server hemma, men nu har jag ännu en gång installerat linux som desktop operativ. Använder mig av slackware 8.0
Men när jag använder den i vanligt bruk så hackar det lite då och då.
Jag sitter på en pIII 667 Mhz och 393 Mb / ram , så jag tycker inte den är vidare seg.
Under windows så funkar det alldelles utmärkt.
Är det så att Linux ligger lite efter i IO operationer eller är det så att jag har missat att confa något ??
Skulle vara kul om ni skulle kunna hjälpa mig med det här..
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
jsundinMedlem sedan aug. 200086 inlägg En anledning kan tänkas vara att hela X körs i userland, medans windows gui körs i kernelland. Kolla upp om du har DRI-stöd (Direct Render Interface?) i X för ditt gfx.. Då bör det gå rysligt snabbt (vet inte - har det inte själv, bara hört) :)
OKi,
Jag har labbat lite med Mplayer och har stött på en heldel problem med mitt geforcekort, kan ju ha nått att göra med det.
Men jag tror jag har hittat huvudanledningen varför det har varit så slött.
testade med:
hdparm -t -T /dev/hda
Och fick då resultatet: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.86 seconds =148.84 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 18.63 seconds = 3.44 MB/sec
Om man jämför dessa sifror med de som vart när jag hade lagt till stöd för udma:
hdparm -d 1 /dev/hda
så är det en viss skillnad:
/dev/hda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.94 seconds =136.17 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 3.75 seconds = 17.07 MB/sec
Typ en skillnad på ca 13 mb / s.
Nu när jag testade för att få fram sifrorna till detta inlägg så hängde sig burken nästan när jag gjorde test nr1
Men när udma var=1 så var det rockenroll.
// |xerox|
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??