adduser anvnamn?
Eventuellt följt av passwd anvnamn.
Tjenare!
Många frågor idag... ;)
Hur lägger jag till en ny användare i Red Hat (7.x)?
Mvh, Vide
------------------
Mostly Harmless
14 svar · 324 visningar · startad av Vide
Tjenare!
Många frågor idag... ;)
Hur lägger jag till en ny användare i Red Hat (7.x)?
Mvh, Vide
------------------
Mostly Harmless
adduser anvnamn?
Eventuellt följt av passwd anvnamn.
Hmm, den lägger till användaren, men jag får inte logga in med den, det står bara "Authorization failed".
Jag skrev:
adduser Vide -p xxx
Och han klagar inte när jag skrivit det... Men någon inloggning vill den inte vara med om!?
------------------
Mostly Harmless
Skriv bara adduser och följ instruktionerna, men eftersom du kör Redhat du kan du ju använda linuxconf ;)
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Jag har följt instruktionerna (och kom fram till den raden jag skrev ovan), men det fungerar inte... Hur start jag linuxconf, skriver man det i terminalen så säger den att det inte finns... !?
------------------
Mostly Harmless
Glöm inte att linux är case-sensitive, dvs, har du angett ditt användarnamn som "Vide" så måste du logga in med stort V också. Samma sak gäller för lösenord. Du kan juh kolla med "cat /etc/passwd" och se hur ditt användarnamn är stavat (första fältet, förmodligen sista raden)
Att det är case sensitive vet jag, men jag skall kolla "/etc/passwd" vad är kommandot "cat" för något.
------------------
Mostly Harmless
cat är samma som type i DOS, dvs man skriver ut innehållet av en fil till tex skärmen.
linuxconf är för sukkers som inte vill lära sig på "riktigt" ;).
Har du börjat titta på andra alternativ än .Net?
Jo, jag har fått reda på att linuxconf inte är så bra att samarbeta med andra konfigprogram, så jag skippar den... :)
Andra alternativ än .Net? Nja, varför begränsa sig till en teknik när du kan lära dig flera.
.Net står närmast på tur, samtidigt som jag håller på med PHP och tänka slänga ett öga på Java, för att sedan raskt byta till musikerbranchen... :e
------------------
Mostly Harmless
adduser Vide -p xxx
Bör du inte använda useradd i och med att du kör med växlar?
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Bör du inte använda useradd i och med att du kör med växlar?
Jag har testat det också... utan framgång...
------------------
Mostly Harmless
Tja .
Har du kollat i /etc/passwd
kan använda dig av cat, less , more.
Om du undrar vad de gör för nått,
man more, man cat, man less.
Det kan vara intresant om du har lyckats att få nått i /etc/passwd.
Det verkar ju väldigt konstigt att du inte kan få din användare att fungera.
Men kolla vad som finnsi /etc/passwd
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Där finns det en massa text, och användarnamnet är helt korrekt (dock inget lösenord).
------------------
Mostly Harmless
Då kan du lägga till ett löseonord för den användaren genom att skriva passwd Vide
------------------
SystemAdministratör
www.websidorna.com