webForumDet fria alternativet

LILO - frustrerad

2 svar · 150 visningar · startad av pear

pearMedlem sedan juli 20014 inlägg

Hejhej.

Jag har ett fetingproblem med lilo + WinXP och Slackware på min burk. Så här ser disk/OS-konfigurationen ut:

Adaptec 2940U2W
- Fujitsu 9,1Gb med Windows XP Pro (SCSI ID 0, sda i linux)
- Seagate 9,1Gb utan OS (SCSI ID 2, sdb i linux)
- Seagate 9,1Gb datapartition + Slackware 8.0 (SCSI ID 5, sdc i linux)

Inbyggd IDE-controller
- IBM 40Gb utan OS (primary master)

Windows XP var installerat innan Slackware. Vid installationen av Slackware valde jag att lilo skulle installeras i MBR på första disken, vilket det oxå gjorde (/dev/sda). Men vid uppstart visades bara "LI", sedan hände inget mer. Efter det drog jag in lilo i MBR på sdc och använde sedan programmet BootPart för att skala av bootsektorn från sdc. Därefter lade jag in en referens till filen i boot.ini i Windows. Denna lösning fungerade inte heller, visar bara ett BootPart-felmeddelande när jag väljer Slackware i Windows boot-meny.
Några förslag på lösning? Mig spelar det ingen roll vilken bootmanager som ligger i MBR på första disken, huvudsaken är att det fungerar.
Förresten, jag har kollat runt på nätet efter folk som har samma problem. Men jag har inte funnit någon lösning.

//PeAr

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

When the system is booted, the BIOS reads sector 0 (known as the MBR - the Master Boot Record) from the first disk (or from floppy or CDROM), and jumps to the code found there - usually some bootstrap loader. These small bootstrap programs found there typically have no own disk drivers and use BIOS services. This means that a Linux kernel can only be booted when it is entirely located within the first 1024 cylinders, unless you both have a modern BIOS (a BIOS that supports the Extended INT13 functions), and a modern bootloader (a bootloader that uses these functions when available).

Källa
Det finns information i länken ovan hur man löser problemet. Det går helt enkelt ut på att en /boot partition skapas på runt en 10mb där man sedan installerar MBR:en.

------------------
- Razofish a.k.a. Per

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Den gränsen gäller för IDE-diskar, och har inte ett skit att göra med SCSI. Dessutom ska den vara borttagen i den LILO-version som levereras med Slack 8.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)