jag har instalerat slackware 8.0 nu å jag får inte igång xwin. xf86config å mitt grafik kort finns inte med kan det var därför det inte startar? grafik kortet e ett hercules 3D prophet 4500. vad ska jag göra??
newbie
6 svar · 178 visningar · startad av netdwarf
när jag skriver startx så hoppar det ut så står det no screens found. vad ska jag göra
Hur konfigurerade du under installationen?
------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla
Det är enklare att få det hela att fungera om du använder frambuffern för X.
Välj det alternativ du vill köra X i filen /etc/lilo.conf t.ex. 1024x768 med så bra upplösning du vill ha och byt konfigurationsfilen i /etc/X11 till att använda fb-varianten.
Den upplösning du har i konsoläget är densamma som den du nu får i X.
Har du PS/2 mus och standardtangentbord bör det sedan bara vara att köra startx så kommer du igång.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro
Välj det alternativ du vill köra X i filen /etc/lilo.conf t.ex. 1024x768 med så bra upplösning du vill ha och byt konfigurationsfilen i /etc/X11 till att använda fb-varianten.
Okej.. men hur byter jag till fb-varianten då?
Jag provade att köra XFree86 -configure. Den säger i princip att man skall maila dom, för den data som behövs för att köra kortet fattas i någon fil jag inte mins vad den heter. Betyder detta att det omöjligt går att hitta stöd för mitt kort till X? Har provat flertalet andra kort vid setupen utan lyckat resultat.
Uppskattar all hjälp från er med samma eller liknande kort.
ja nu har man fått igång x men musen funkar inte jag har tästat alla sorter å bytt mus med men den funkar inte iaf.
Du får fb-varianten genom att den konfigurationsfilen för X som heter nåt i stil XF86Config.fb i /etc/X11/ katalogen och byta namn genom att ta bort ändelsen.
Men nu har du tydligen fått igång det hela så då behövs det inte.
När det gäller musen så måste du veta vilken sort du har. gpm ger dig musstöd i konsolläge och kan ge problem med musen i X.
Prova att stoppa gpm innan du fortsätter. 'gpm -k' borde ta död på programmet. Använd 'man gpm' för mer info.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro