SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hej igen!
Nu ska jag installera RH7.2 på en annan burk, där jag just nu har Windows installerat. Den partitionen med Windows vill jag hemskt gärna ha kvar intakt, så jag minskade partitionens storlek till lagom mängd och skapade fritt utrymme på 4.3 GB för Linux RH7.2.
När jag sedan drog igång installationsprogrammet blev jag osäker. Då man har tre alternativ; Låt installationsprogrammet partitionera, Partitionera med Disk Druid & Partitionera med FDISK.
Om jag väljer att installationsprogrammet ska partitionera gissar jag på att allt minne på min HD frigörs, och Windows och all data försvinner. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga med antingen Disk Druid eller FDiSK.
Någon som kan tala om, gärna steg för steg, hur jag ska göra? :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
Hej, jag brukar använda Disk Druid. Du väljer bara den när frågan kommer. Sen förflyttar du dig med tab och väljer med mellanslag eller enter.
Vill du ha förslag på partitioneringstabell så säg till. :)
------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Vill du ha förslag på partitioneringstabell så säg till
Till!
Eftersom att jag var så otålig, försökte jag själv med partitionering. Det gick väl hyfsat, min W2K-partition är kvar ( tror jag ), men jag kan inte boota Windows från LiLO! Jag har två val - Linux eller DOS. Om jag väljer DOS hänger sig datorn, och jag blir tvungen att starta om den. Väljer jag Linux måste jag köra det i konsol-miljö, det verkar inte som att X lyckades installeras... Får detta felmeddelande när jag försöker köra igång med 'startx':
Fatal server error:
failed to initialize core devices
...
XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0" after 0 requests (0 known processed with 0 events remaining.
Vad ska göras för att få igång X Windows, och vad för att få upp rätt meny i LiLO?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Hur gjorde du när du installerade? Kan du stolpa upp så kanske vi kan bena ut vad som hände.
------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Jag partitionerade först med Partition Magic i Windows, upp med två nya partitioner. En Linux ( 83:a ), och en SWAP ( 82:a ).
I installationsprogrammet för RH valde jag sedan att programmet skulle partionera om, men endast de Linux-partitioner som fanns tillgängliga. Det skulle alltså inte röra mina NTFS-partitioner. Valde att installera med X Windows, och sedan valde jag LiLO som bootmanager. Skapade en diskett och startade om.
Har lite funderingar hurvida det kan ha att göra med att jag inte angett vilken skärm jag har. Jag vet inte det, och valde då att bocka för 'Okänd'.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
spin>>
Jag kan ge dig tips på partitionerna, men att X-systemet inte funkar är en annan femma. Kan som sagt ha med bildskärmen att göra men inte om det står fatal servererror, tror jag.
Jag brukar partionera enligt nedan(för 4 gb disk)
/boot 50 mb
/ 500 mb
/usr 1 gb
/home 1gb growable
/var 500 mb
/swap ramminnets stl
------------------
att acceptera det jag
inte kan förändra.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Har du editerat lilo.conf så att LILO hittar rätt partition när det gäller windows?
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg simsalabim> Tack! :)
SDCd> Humma, nej det har jag inte. Hur editerar jag den då?
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg I min lilo.conf har jag föjande rader:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">other=/dev/hda1
label=NT
table=/dev/hda
Du borde ha några liknande rader, se till att de pekar på den partition som du installerat windows på.
Glöm inte att starta om LILO om du gör ändringar i lilo.conf
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Tack! :)
Du har inga tips på hur jag ska göra med att få igång X?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Har du provat att köra Xconfigurator?
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Hm, jag vet ju inte vad jag har för bildskärm - därför är det lite problem med Xconfigurator. Någon som vet vad det är för typ av bildskärm på en HP OmniBook XE3?
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Kolla om du kan hitta din monitor på www.monitorworld.com.
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Red.} Ok, tack ska leta. :)
Sitter på en bärbar, därför vet jag inte.
Det som jag hittade på HP-supporten sa mig inte mycket:
15-tum (38.1 cm) diagonal 1024 × 768 XGA TFT skärm med 16 miljoner färger eller 14.1-tum (35.8-cm) diagonal 1024 × 768 XGA TFT skärm med 16 miljoner färger eller 13.3-tum diagonal 1024x768 XGA TFT skärm med 16 miljoner färger, 12.1-tum (30.7-cm) diagonal 800 × 600 SVGA TFT skärm med 16 miljoner färger
:l
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 28 dec 2001]
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Och vad händer om du väljer det som Xconfigurator väljer som default?
------------------
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Den väljer inget som default... :l
Det kommer upp en skärmbild, där jag kan välja skärm eller alternativet 'Anpassad'. Om jag går in under anpassad, måste jag fylla i bildskärmens specifikationer.
Utdrag:
Nu vill vi ställa in bildskärmens specifikationer. De två kritiska parametrarna är den vertikala uppdateringsfrekvensen, som är den frekvens som hela skärmen uppdateras med, och ännu viktigare, den horisonella synkroniseringsfrekvensen, som är den frekvens som sveplinjer visas med.
Sen får jag välja mellan olika alternativ där jag inte har en aning om vad jag ska välja. Men jag får prova att testa mig fram, med utgång från det jag saxade från HP... Förstår att det måste vara ännu svårare för dig - då du inte ser hur det ser ut. :) :l
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
[Redigerat av SPiN den 28 dec 2001]
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Du kan prova att hitta det du behöver på www.tomshardware.com också. Vet inte om det hjälper.
------------------
SPiN>> När du löst problemet med skärmen så säg gärna hur du gjorde, för jag har samma problem med min bärbara. ;)
------------------
att acceptera det jag
inte kan förändra.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Okidoki, om det nu blir löst. Håll utkik efter den här tråden då. :D
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
SPiN>>
Japp jag utkikar! :)
------------------
att acceptera det jag
inte kan förändra.