Vad bör man välja för filsystem ( datorn kommer inte att vara server och SuSE 7.3 ska in ) etx3, reiserFS, jfs etc.??? Åsikter / tips ??
------------------
" The code is out there "
[Redigerat av Fuel den 30 dec 2001]
5 svar · 330 visningar · startad av Fuel
Vad bör man välja för filsystem ( datorn kommer inte att vara server och SuSE 7.3 ska in ) etx3, reiserFS, jfs etc.??? Åsikter / tips ??
------------------
" The code is out there "
[Redigerat av Fuel den 30 dec 2001]
Har kört ReiserFS på ett par maskiner (både klienter och servrar) utan problem.
Tycker mej märka att det går lite fortare jämfört med vanligat ext2fs, men har inga konkreta bevis. Däremot går det betydligt fortare att checka disken efter en krash. ;)
------------------
If you can't convince them, confuse them.
Jag gillade Sgi's XFS, dock hade jag svårigheter att patcha nya kärnor för det så jag gick tillbaka till Reiser. XFS är dock, har jag för mig, snabbare än både Reiser och ext2.
ReiserFS är snabbast om man har många små filer (<1MB), dvs standard-scenariot för Linux. Stora filer (>2GB), typ filmer och liknande, hanteras bäst av XFS om du sysslar med professionell redigering och rendering. JFS är ett stabilt filsystem som jag själv använt i OS/2, och ger en ganska bra prestanda. Ext2 är sämst, punkt.
Kort sagt: kan du välja ReiserFS, välj det.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Någon som har ngn benchmark på hur ext3 förhåller sig till reiser? Det ska tydligen vara mycket smidigare att migrera till (och fullkomligt kompatibelt med ext2), men det låter som ett fulhack.
http://www.namesys.com/benchmarks/benchmark-results.html
Fastän att dessa benchmarks tillhandahålls av personerna bakom ReiserFS så skulle jag välja att lita på dom. Jag har inte hört någon som har sagt något negativt om dessa resultat.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!