SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Då var man i partitioneringstagen igen.
Har en HD på 40GB och en på 30 GB.
Hade tänkt mig win2000 på den ena och RH7.1 på den andra.
Är det en bra lösning eller skall jag lägga operativsystemen på den ena disken och ha den andra till filer och annat krafs?
Läste att RedHat fortfarande har sektor1024 begränsning, men inte andra Linuxdistar. Stämmer detta?
------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla
jsundinMedlem sedan aug. 200086 inlägg Partitionerar du med diskdruid under installationen kommer du inte kunna lägga bootpartitionen efter 1024'e cylindern. Men partitionerar du "manuellt" med linux fdisk går det alldeles utmärkt.
Jag tror RedHat klagar bara för att "vara på den säkra sidan", men som sagt - det går att komma runt..
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Har läst många fula ord om DiskDruid. Verkar som man skall undvika den vägen.
Som jag tänkt mig:
HD1 - Win2000
1st Win2k OS partition.
1st NTFS partition.
1st FAT32 partition.
HD2 - RH7.1
1st /swap partition.
1st / partition.
Är jag på rätt väg?
------------------
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Eller skall man kasta om ordningen på operativsystemen och lägga LILO i MBR?
Sitter här och gissar i teorin. Väntar fortfarande på att datorn skall anlända.
------------------
Hej,
Japp låt LILO boota Win2k
tillägg..
Du behöver inte kasta om ordningen på installationen, om du installerar linux på disk 2 och sedan väljer att installera LILo på /mbr så hamnar den på 1:a disken.
------------------
\\Mattias
communication breakdown..
[Redigerat av MattiasC den 20 dec 2001]
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Så om jag förstått dig rätt så är det följande ordning som gäller:
1. Installera Win2k på disk 1.
2. Installera RH7.1 på disk 2 och lägg LILO i MBR.
3. Starta upp Linux och editera lilo.conf så att den tittar på hda1 efter Win2k.
4. Starta om och välj OS.
Stämmer detta?
Har bestämt för mig att jag läst någonstans att Linux inte känner av NTFS som bootbar partition om man gör på detta sätt. (får gå igenom länksamlingen en gång till)
------------------
[Redigerat av SDCd den 20 dec 2001]
japp det är den ordningen som jag menar, men i vissa linux installationer kan man välja att addera Win2k till LILO under installationen och behöver sådeles inte den extra ombooten som du har med annat än för att testa att boota båda os:en
Är det eftersom dom ligger på olika diskar som du menar att LILO inte skulle villja boota Win2k?
------------------
\\Mattias
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Nej, jag har bara en känsla av att jag läste i nån dualbooting instruktion att det var problem med den version av NTFS som finns med Win2k. NT4 var det annorlunda med. Det kan dock vara så att den instruktionen gällde en äldre version av LILO. Jag skall se om jag kan hitta den sidan som jag läste detta på. Ber om ursäkt om det låter diffust, men detta är framgrävt ur mitt bakhuvud:)
Enligt dina erfarenheter skall det alltså inte vara några problem att få LILO att boota Win2k efter den installations och konfigurationsmetod jag beskrev i tidigare inlägg?
------------------
Nej det skall inte vara några problem, jag använder själv LILO till att boota win2k på mina maskiner.
------------------
\\Mattias
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Då återstår bara ett problem: Datorn har inte kommit än.
Den som väntar på nån som har gått, har väntat för länge!
Tack så mycket för hjälpen. Får se vad som händer när jag omsätter detta i praktik.
------------------
Ok,
Lyckat till!
------------------
\\Mattias
MattiasC>> Jag undrar vad jag gjort för fel när det står att jag inte har någon NTLDR när jag ska starta w2k i LILO? Du skriver att du gör det ser jag. :)
------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg -->simsalabim
Hur ser din partitionering ut?
Hur ser din lilo.conf ut?
------------------
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg En länk som kanske hjälper: http://www.littlewhitedog.com/reviews_other_00011.asp
------------------
MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg Själv tycker jag att det är enklare om NT Loadern får stå för OS-valet i bootningen (när det fanns ett val, linux är för länge sedan bortstädat ;) ). Bara att installera lilo i superblocket på linux disken, kopiera bootsektorn till en fil, lägga den på "C:" och sen skapa ett alternativ i boot.ini.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Jag är benägen att hålla med minOrk. Efter att ha letat runt på nätet blir det nog den vägen jag tar.
Det man ska tänka på, vad jag förstår, i detta fallet är att man kan behöva göra om kopieringen av Linux bootfil till C: om man uppgraderar kerneln.
------------------
simsalabim >
Ingen aning, har aldrig haft några problem med att boota Win2k från LILO, mitt Win2k entry i /etc/lilo.conf ser ut som nedan:
other = /dev/hda4
label = Win2k
------------------
\\Mattias
MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg SDCd > Helt riktigt. Varje gång du kompilerat om kärnan måste proceduren kopiera bootsector, kopiera till c: göras. Kan man fixa med ett script om det händer väldigt ofta ;)
Själv tog jag till den här lösningen för att det jäklades när jag skulle använda Lilo som bootmanager.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg --> MattiasC
Har du möjligtvis båda OS på samma disk?
------------------
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Får inte detta att fungera riktigt som jag tänkt mig.
Det jag försöker göra är att dual boota från Win2k bootmanager.
Enligt den information jag hittat på nätet skall man göra följande:
Skapa en fil på en diskett med följande kommando:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">dd if=/dev/hdb2 bs=512 count=1 of=/mnt/floppy/linux.bin
Boota om till Win2k och kopiera linux.bin till c:
Lägg till raden c:\linux.bin="RedHat Linux"
När jag gjort detta och bootar om och väljer linux stannar datorn och skärmen blir svart.
Min lilo.conf:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
linear
default=linux
image=/boot/vmlinuz-2.4.2-2
label=linux
read-only
root=/dev/hdb2
append="hdd=ide-scsi"
other=/dev/hdb1
optional
label=dos
Det som förbryllar mig en aning är den första raden i lilo.conf:boot=/dev/hda
Betyder inte detta att lilo lagt sig i hda?
Fick förvisso inget möjlighet att välja var lilo skulle ligga vid installation men eftersom jag kan boota win2k verkar ju MBR intakt.
------------------
[Redigerat av SDCd den 22 dec 2001]
[Redigerat av SDCd den 22 dec 2001]