webForumDet fria alternativet

Konqueror och nätverk

Linux & BSD

12 svar · 210 visningar · startad av SDCd

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg
Frågan#1

Jag försöker att titta på nätverket med hjälp av Konqueror, men får bara upp en dialogruta som lyder
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">Kunde inte skapa förbindelse med värddatorn localhost
Vad har jag missat för inställning/ar?
Nån som kan styra in mig på rätt riktning?

------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla

Medlem sedan okt. 2001295 inlägg

Gå in i startmenyn och välj internet nånstans, jag minns inte exakt, där kan du skriva i localhost. Du har kanske ändrat det när du kopplade upp dig? Det brukar nämligen vara ifyllt som default.

Annars får du ändra det i textläge. :)

------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.

Lite förvirrad av ditt svar. Startmenyn? Vad har internet inställning med det lokala nätverket att göra? Varför hänvisar Konqueror till localhost när jag givit datorn ett namn på nätverket?

------------------

Lite om vad jag försöker göra.
Har en maskin som arbetsstation med linux på. Har ett nätverk som får sina interna Ip-adresser via en DHCP burk som står ut mot nätet. På detta nätverk skulle jag vilja ställa en burk med bland annat en Apacheserver på. Denna burk skall bara vara tillgänglig på det interna nätverket. Kan man sätta en fast intern IP-adress på denna maskin och ställa in en tillåten IP-range, tex 192.168.100.1-99 på denna maskin och blockera alla andra adresser?

------------------

Medlem sedan okt. 2001295 inlägg

Om du ändrar localhost till ett annat namn så funkar inte Internet menar jag.
Jag kan inte konqueror så bra men dess utformning påminner starkt om windows därför sa jag startmenyn. Jag ändrade localhost till eget namn och min uppkoppling dök direkt. Det finns en fil där man kan ändra så det funkar, men vad den heter, det kommer jag inte ihåg nu. Kan den heta localhost eller hosts och ligga i /etc?

------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Min tur att försöka hjälpa dig. :)

Lite om vad du försöker göra:
På DHCP-burken borde du ju kunna sätta intervall på IP-adresser, right? Sätt ett intervall på 192.168.2.3 - 192.168.2.255. Sedan har du IP-numret 192.168.2.1 på själva DHCP-burken, och det fasta IP-numret 192.168.2.2 på WWW-burken. På så sätt borde du slippa IP-konflikter.

Kanske? Har själv ingen erfarenhet av Linux än, men det borde inte skilja så mycket från Windows.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Jag har som sagt ändrat namnet på min burk, dock är givetvis IP-adressen 127.0.0.1 inte ändrad. Har inga problem med Internet, det tuffar på hur bra som helst.

------------------

Varför har du inte ändrat IP-adressen? 127.0.0.1 är ju standard för alla datorer som vill peka mot sig själva, väl?

Sätt istället ett fast IP inom samma range som de andra datorerna i nätverket, annars kommer de inte kunna koppla upp sig mot din burk.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Det är det som verkar så märkligt. Jag har gjort precis som du föreslår med IP-range vid DHCP inställningarna, och sedan givit www burken ett unikt IP nummer. Jag kan komma åt Apache servern på wwwburken via webläsare, men när jag försöker titta på nätverket med Konqueror får jag samma gamla felmeddelande. (Se ovan).

------------------

Du har inte mixtrat med brandväggen då? Kolla en extra gång så att du tillåter inkommande trafik genom webporten (80). :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Har ställt ned alla regler i botten för att eliminera detta i felsökandet.
Jag får en känsla av att det är nånting med Konqueror jag inte ställt in. Får känslan av att Konqueror inte ens tittar efter ett nätverk... Mysko

------------------

Jag kanske är ute på fel spår. Anledningen till att jag håller på och bökar med detta är att jag skulle vilja kunna administrera den burken med Apacheservern på från min arbetsstation. Skulle vilja ställa serverburken i en mörk skrubb och bara sitta vid min sköna, snabba, fina dator. Det kanske finns bättre sätt att göra detta? Några tips?

------------------

Tar och dammar av denna gamla tråd. Har nu uppdaterat till Mandrake 8.2 men får fortfarande samma felmeddelande när jag försöker använda Konqueror för att titta på mitt nätverk. På de sidor jag hittat i ämnet på nätet hänvisas det till LISa, men vad jag förstår gäller detta bara om man vill "browsa" ett windowsnätverk. Någon som löst detta problem?
Felmeddelandet jag får är följande: "Kunde inte skapa förbindelse med värddatorn localhost".

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.767b4345
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)