webForumDet fria alternativet

ADSL i Red Hat

9 svar · 224 visningar · startad av SPiN

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Halloj!

Jag har nu tagit steget fullt ut för att bli en riktig datanörd; jag ska lära mig Linux. :e ;)

Jag har installerat Red Hat 7.2 på en burk, men jag får inte igång min ADSL-koppling... Har lite svårt att hitta rätt tror jag, och jag är mest osäker på vad man kan ändra på, osv. :)

Jag skulle med andra ord bli överlycklig om någon kunde förklara hur jag ska gå till väga för att få igång ADSL i RH7.2 - och snälla, kom inte med sånt här "Ändra DHCP o kör", för jag har inte hittat var man ställer in DHCP-server. Har sökt lite här på wF nämligen, och hittade då ingenting. Så prata gärna "Windoze-språk" istället för invecklade Linux-termer som jag inte förstår ett jota av! :)

Tack på förhand!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

matthiazMedlem sedan dec. 200053 inlägg

Hoppas att denna länk duger ;-) http://unix.fragzone.se/news/natverk/FreeBSDTeliasADSLiLinuxFre.shtml

Verkar toppen. Tack! :)

Dock står det att man ska installera en DHCP-klient, DHCPCD. Var hittar jag den?

Voilá! Nu är det fixat, jäklarns vad skönt. :)

Det var ju simpelt, jag behövde inte ens kolla på din länk. DHCPcd fanns ju redan som default i RH7.2, och det var nada problem att fixa det med den. *lycklig*

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Hm, ska nu ladda ner ett program - men vet inte för vilken version jag ska ha. Dessa två finns att välja på, vad är skillnaden?

Linux RedHat/SuSE (x86/motif)
Linux RedHat/SuSE (x86/GTK)

:q

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Var står det?

http://www.eclipse.org , under download. Dessa två alternativ finns att välja på. Laddade ner motif, det verkade som om GTK var någon special-grej. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Varför skulle du ladda ner den filen då?
Vilken anledning och till vad?

Varför jag skulle ladda ner den? För att jag ville ha programmet, såklart! Har dock dissat Linux för tillfället, ska installera det på en annan burk nu under veckan... Kanske återkommer med nya frågor då. Men du vet inte vad som skiljer de två versionerna åt?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

simsalabimMedlem sedan okt. 2001295 inlägg

Jag vet att gtk är till GNOME i alla fall! :)

------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)