webForumDet fria alternativet

telnet vilken fil

4 svar · 190 visningar · startad av zipp3r

zipp3rMedlem sedan aug. 2000963 inlägg

hej det är så att jag installerat redhat 6.2 på en burk och undrar vad jag skall göra för att tillåta telnet jaghar två datorer varav en win på och jag kan pinga till båda datorerna men inte telnetta därför så måste juh telnetvara avstängt eller? hur gör man för att aktivera det igen?

------------------
signatur?

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej zipp3r.

Du ska ta och kolla i filen
/etc/inetd.conf

Där ska det finnas en rad lik denna:
#telnet stream tcp nowait root /usr/sbin/tcpd in.telnetd

Om staketet är framför så körs inte denna sträng.

Kolla om det är så .. det en bra börgan.
Men jag tycker det är dumt att köra telnet.. det är ju bättre med SSH. Det följer med och det finns gratis klienter för windows. http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/latest/putty.exe

Men kolla inetd.conf

// |xerox|

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Nu var det länge sedan jag körde RedHat (6.0 om jag minns rätt). Om du har gjort en standardinstallation så är nog inte telnetservern installerad. Leta efter en fil som heter telnetd. Om denna inte finns så måste du installera.

Om du måste ha telnet kan det vara god idé att begränsa tillgången till tjänsten i hosts.allow och hosts.deny. Det tål att sägas igen, ssh är ett bättre alternativ.

/R

------------------
"Yeah well, you know, that's just like your opinion man." - The Dude

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

telnetd ska vara instalerat i default i red hat 6.2 ...

;)

// |xerox|

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

mooziferMedlem sedan feb. 200155 inlägg

telnetd ska vara instalerat i default i red hat 6.2 ...

Nu har ju inte jag kört det iofs, men det måst e det ju nästan vara. Annars är det jääääävligt sunk.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)