webForumDet fria alternativet

Vad är skillnaden mellan openSSH och SSH ?

Linux & BSD

3 svar · 364 visningar · startad av RanXeroX

Medlem sedan maj 2000829 inlägg
Frågan#1

Tja ba.. Jag undrar vad det är för skillnad på openSSH och SSH.

Det är så att jag försöker att hitta en lösning för att skapa ett chrootat direktiv.. Då har jag hittat ett förslag att använda mig av ett kommando .. chrrotedgroups ( vet inte om jag stavade det rätt ) Men då måste jag veta om det funkar under openSSH, för den howton jag läser riktar sig till SSH.

|xerox|

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

OpenSSH är utvecklat av killarna som gör OpenBSD just för OpenBSD, men också andra unix, om jag inte mins helt fel (kan hända att jag har fel). Det är alltså egentligen bara programmet som öppnar ssh-tjänsten, om det nu är så.

SSH är sånnafall namnet på hela kitet, medans openssh bara är en klient, eller hur man ska säga ;)
Ska kolla upp fall jag mins rätt sedan efter att jag slutat skolan. Är bara hemma på en VÄLDIGT kort lunchrast just nu och känner mig fruktansvärt stressad.

/mooz

[Redigerat av moozifer den 06 dec 2001]

Medlem sedan aug. 200086 inlägg

SSH är både namnet på själva "Secure Shell"-begreppet, men det är också en "riktig" SSH. Det är ett finskt företag som skapade SSH för länge sen, och valde GNU GPL (eller någon liknande licens), men sedan gick över till en icke-fri licens. Då skapade man OpenSSH som en fork från den sista fria versionen av "riktiga" SSH.. SSH är gratis för privatpersoner, www.ssh.com. Men dom där två är relativt kompatibla med varandra..

SSH är ett virrigt namn, då det beskriver en princip, två program och ett företag. Själv skulle jag rekommendera OpenSSH pga valet av licens..

Medlem sedan feb. 200155 inlägg

jsundin - så va det kanske. Menmen, jag hade ju inte fel i allt iaf :)

Förutom att det fanns en "riktig" SSH. Man lär sig alltid nåt nytt.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)